Grahams historia som personbilstillverkare blev kort, 1927 – 1941. De tre bröderna Paige, Joseph, Robert och Ray hade i början av 1920 talet sålt sin tillverkning av populära lastbilar till Dodge, där de fortsatte att jobba i framskjutna positioner. Alldeles innan Dodge 1927 såldes till Chrysler Corporation lämnade de företaget och förvärvade Paige-Detroit Car Co.
För Paiges del blev inledningsvis enda skillnaden att namnet ändrades till Graham-Paige. År 1931 försvann Paige ur namnet. Graham Blue Streak presenterades 1932 som en av de första amerikanska bilarna med antydan till strömlinjeformad kaross.
I mitten av 1930-talet hade hästkraftskriget startat så smått och lyxbilarnas motorer ökade i cylindervolym och antal hästkrafter. Graham gick en annan väg och utrustade bilarna med kompressor som förbättrade ”andningen” och ökade motorstyrkan den vägen.
En ny tid
I slutet av 1930-talet blev de amerikanska bilarnas linjer allt mjukare och fotstegen tenderade att försvinna. Graham var tidigt ute och presenterade 1938 Spirit of Motion. Det mest karaktäristiska var att kylarmaskeringen och framflyglarna lutade framåt vilket gav bilen en hungrig och aggressiv framtoning. Hajnos blev ett smeknamn, i Sverige kallades den ibland för mindre smickrande likkistnos.
Formen väckte berättigat uppseende men kompressor ansåg nog den breda marknaden vara väl avancerat, så försäljningen gick dåligt. Tillverkningen avslutades sommaren 1940.
Från bilar till fastigheter
USA:s inträde i det andra världskriget erbjöd företaget betydligt lönsammare affärer än biltillverkning. Efter kriget förhandlade man med Joseph W Frazer som tillsammans med Henry J Kaiser år 1947 förvärvade företagets bilverksamhet, som sedan presenterade tvillingmärkena Frazer och Kaiser.
Graham-Paige satsade i stället på fastighetsbranschen och ägde och drev bland annat Madison Square Garden i många år.
Lars Cyrus