Under ett år som präglats av prisökningar och minskande köpkraft hade Woody Bygghandel en försäljningsökning på 10,2 procent, att jämföra med marknadens 7,6 procent, rapporterar bygghandelskedjan. Liksom branschen i stort har Woody sett en positiv utveckling på proffssidan medan konsumentförsäljningen har backat.
– Vi är starka bland företagskunder och det avspeglar sig i vårt starka resultat för 2022, säger Mikael Tykesson, försäljnings- och marknadschef på Woody Bygghandel i ett pressmeddelande och fortsätter:
– Under årets andra hälft började vi se hur en svagare efterfrågan i konsumentledet också betyder färre uppdrag för våra proffskunder. Trots detta tuffare marknadsläge kan vi konstatera att vi presterade bättre än branschindex sett över året och det är vi förstås glada för. Om vi tittar framåt kommer det att bli än viktigare för oss att satsa på det som är Woody Bygghandels styrkor. Med stark lokal förankring, genuint engagemang och service utöver det vanliga kan vi visa att vi är att lita på i både med- och motgång.
Som jämförelsetal för branschens utveckling under 2022 kan till exempel nämnas att Rot-avdragen minskade med 9 procent och att antalet konkurser i byggindustrin ökade med 2 procent. Priserna i byggmaterialhandeln ökade med i genomsnitt 24 procent.
Försäljningsstatistiken kommer från Byggmaterialindex, framtaget av HUI Research på uppdrag av branschorganisationen Byggmaterialhandlarna.