Alligo renodlar sina varumärken i Norden. Det innebär att Grolls-butikerna byter namn till Swedol i Sverige och till Tools i Finland. I Norge samlas Univern-butikerna under det gemensamma namnet Tools.
– Sedan Swedol, Tools, Grolls och Univern 2020 blev en gemensam koncern har vi arbetat med att skapa en gemensam plattform för samtliga konceptvarumärken, säger Håkan Wanselius, chef Sortiment och Inköp på Alligo i ett pressmeddelande.
Idag är Alligo ett integrerat bolag med gemensamma inköpsprocesser, gemensam logistik och ett gemensamt produktsortiment. Att renodla våra varumärken kommer underlätta försäljningen.
– För kunden kommer namnbytet inte att göra någon skillnad. Kunden handlar precis som tidigare, hittar oss på samma ställen och har kontakt med samma säljare, tillägger Håkan Wanselius.
Förändringen har påbörjats och kommer avslutas under 2024. Totalt omfattas 49 butiker. I Sverige blir Swedol en butikskedja med 90 butiker, Tools får 57 butiker i Norge och 40 i Finland.
Alligo säljer arbetskläder, personligt skydd, verktyg och förnödenheter. Koncernen omsätter cirka 9,5 miljarder kronor per år och har omkring 2 500 anställda.
– Det vi kallar konceptvarumärke kanske andra kallar kedjevarumärke, säger Clein Ullenvik, vd och koncernchef. Alligo heter det börsnoterade moderbolaget och det ser aldrig en kund, varken i butikerna eller i e-handeln.
– Vi köpte Grolls 2026 och har sedan dess jobbat med planen att hantera våra olika varumärken, fortsätter Clein Ullenvik. Grolls blir nu Swedol med tillägget arbetskläder och skydd. Vi har arbetat med det så läge så alla kunder vet att Grolls är lika med Swedol. Och Grolls har redan flyttat in i så många Swedol-butiker att de inte kommer märka om en skylt försvinner. Sortimentet är kvar.
Det är är svårt att hålla liv i många varumärken och vår avsikt är att ha ett i varje land, fortsätter Clein Ullenvik. Men det gäller bara butiksvarumärkena.
– Björnkläder, där är vi inne på kläder, är ett riktigt varumärke. Det är Nordens äldsta varumärke för arbetskläder och blir självklart kvar.