1940-talet närmade sig sitt slut, men det andra världskriget kastade fortfarande sina skuggor över Europa. Återuppbyggnad och ransoneringar gjorde vardagen gråare. En egen bil var för de flesta en ouppnåelig dröm, även i vårt skonade Sverige.
Bilimporten var reglerad, försäljningen belagd med accis – en speciell skatt – och i Sverige fanns det bara en tillverkare av personbilar, Volvo. Deras nya modell PV 444 stod kunderna i kö för och den som fått ett kontrakt kunde sälja det dyrt.
I det läget presenterade Saab, Svenska Aeroplan AB, en ny sensationell småbil, Saab 92. Företaget hade under kriget utvecklats till en betydande tillverkare av stridsflygplan med maskiner som B 17, B 18, J 21 och J 22 och behövde när nu orderstocken minskade något som kunde fylla luckorna. Varför inte en bil och varför inte en bil som tog tillvara erfarenheterna från flyget. Så redan 1945 påbörjades planeringen för den kommande succen.
Den 10 juni 1947, premiärvisades den nya bilen för en samling inbjudna journalister i personalmatsalen på Saabs kontor Linköping. Det dröjde dock till december 1949 innan serieproduktionen av Saab 92 kunde starta i Trollhättan. Bilarna såldes som årsmodell 1950.
Aerodynamik och enkelhet
Gammalt och nytt förenades i Saab 92. Karossens aerodynamik skvallrade om ursprunget. Den tvåcylindriga tvärställda 2-taktsmotorn och kraftöverföringen var dock en ganska oblyg kopia av DKW:s förkrigsbilar. Cylindervolym 764 cm3 och treväxlad växellåda. Frihjul säkerställde att motorn inte skar eftersom en tvåtaktsmotor som smörjs via oljeblandad bensin inte tål motorbromsning (smörjningen blir för dålig då bränsletillförseln stryps). De första två årsmodellerna hade ingen bagagelucka. Tanklocket satt i mitten och den enda färg som fanns var militärgrön. Saab hade gott om sådan färg i lager för flygproduktionen.
Tävlingsframgångar
Saab 92 visade sig vara mycket stabil och välbalanserad och blev redan från början populär och framgångsrik i rally och OT. Där utmärkte sig förare som Rolf Mellde (som var en av konstruktörerna), Greta Molander, Carl-Magnus Skoog och Erik Carlsson ”På taket”, som den mest kände föraren.
Bra början men tråkigt slut
Resten är som man säger historia. 92:an utvecklades till 93, 95 och 96. 1969 kom Saab 99 som den första i en lång rad av uppskattade familjebilar. Under sin alltför korta levnad framstod Saab som föregångare vad gäller säkerhet och turbodrift. De tekniska framgångarna motsvarades tyvärr inte av ekonomiska och efter många år av äventyrliga ägarskiften och skandaler kastade den sista ägaren, Nevs, in handduken i mars 2023.
Lars Cyrus