Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Järn Bygg Färg
    • Hem
    • Om oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Kontakta oss
    • Debattera
    Järn Bygg Färg
    Okategoriserade

    Saab 92

    2024-03-06
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    1940-talet närmade sig sitt slut, men det andra världskriget kastade fortfarande sina skuggor över Europa. Återuppbyggnad och ransoneringar gjorde vardagen gråare. En egen bil var för de flesta en ouppnåelig dröm, även i vårt skonade Sverige.

    Bilimporten var reglerad, försäljningen belagd med accis – en speciell skatt – och i Sverige fanns det bara en tillverkare av personbilar, Volvo. Deras nya modell PV 444 stod kunderna i kö för och den som fått ett kontrakt kunde sälja det dyrt.

    I det läget presenterade Saab, Svenska Aeroplan AB, en ny sensationell småbil, Saab 92. Företaget hade under kriget utvecklats till en betydande tillverkare av stridsflygplan med maskiner som B 17, B 18, J 21 och J 22 och behövde när nu orderstocken minskade något som kunde fylla luckorna. Varför inte en bil och varför inte en bil som tog tillvara erfarenheterna från flyget. Så redan 1945 påbörjades planeringen för den kommande succen.

    Den 10 juni 1947, premiärvisades den nya bilen för en samling inbjudna journalister i personalmatsalen på Saabs kontor Linköping. Det dröjde dock till december 1949 innan serieproduktionen av Saab 92 kunde starta i Trollhättan. Bilarna såldes som årsmodell 1950.

    Aerodynamik och enkelhet

    Gammalt och nytt förenades i Saab 92. Karossens aerodynamik skvallrade om ursprunget. Den tvåcylindriga tvärställda 2-taktsmotorn och kraftöverföringen var dock en ganska oblyg kopia av DKW:s förkrigsbilar. Cylindervolym 764 cm3 och treväxlad växellåda. Frihjul säkerställde att motorn inte skar eftersom en tvåtaktsmotor som smörjs via oljeblandad bensin inte tål motorbromsning (smörjningen blir för dålig då bränsletillförseln stryps). De första två årsmodellerna hade ingen bagagelucka. Tanklocket satt i mitten och den enda färg som fanns var militärgrön. Saab hade gott om sådan färg i lager för flygproduktionen.

    Tävlingsframgångar

    Saab 92 visade sig vara mycket stabil och välbalanserad och blev redan från början populär och framgångsrik i rally och OT. Där utmärkte sig förare som Rolf Mellde (som var en av konstruktörerna), Greta Molander, Carl-Magnus Skoog och Erik Carlsson ”På taket”, som den mest kände föraren.

    Bra början men tråkigt slut

    Resten är som man säger historia. 92:an utvecklades till 93, 95 och 96. 1969 kom Saab 99 som den första i en lång rad av uppskattade familjebilar. Under sin alltför korta levnad framstod Saab som föregångare vad gäller säkerhet och turbodrift. De tekniska framgångarna motsvarades tyvärr inte av ekonomiska och efter många år av äventyrliga ägarskiften och skandaler kastade den sista ägaren, Nevs, in handduken i mars 2023.

    Lars Cyrus

     

    (Visited 54 times, 1 visits today)
    Dela. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-post
    Föregående inläggTeoretikerna gör oss deprimerade – låt oss ta tillbaka vår verklighet!
    Nästa inlägg Minimalistiskt duschpaket

    Relaterade artiklar

    A-Ford, en populär klassiker

    Okategoriserade 2024-01-17

    Graham Spirit of Motion

    Okategoriserade 2023-01-02

    SS – från sidovagnar till superbilar

    Okategoriserade 2022-02-17

    Hispano Suiza – en multinationell dyrgrip

    Okategoriserade 2021-12-07

    Förlags AB Järnaffärer

    Box 2082

    169 02 SOLNA

    Vx 08-514 934 00

     
    Maila oss gärna på info@jarnbyggfarg.se

    Få nyheter i mailen
    © 2025 Järn Bygg Färg - Branschtidningen för Järn-, Bygg- & Färghandlare

    Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.