Under förra veckan fick Happy Homes i Vänersborg och Colorama i Karlstad var sin ny butik.
De två affärerna är ett led i den intensiva rekryteringskampanj som pågår mellan flera kedjor på den svenska marknaden för färgfackhandel och som intensifierades av att Mestergruppen i början av året förvärvade Happy Homes och nyligen även Colorama.
Marknadssituationen är turbulent, för långt ifrån alla färgfackhandlare har ännu bestämt sig för vilken kedja de vill tillhöra. Det stora tappet har Colorama får erfara. Branschbedömare tror att bortåt åttiotalet butiker av drygt 100 kan välja att stanna i Colorama och följa med till Mestergruppen. Eller välja Happy Homes. Med i leken är också kedjan Vyta, som är en tidigare utbrytning ur Colorama, samt färgleverantören PPC Alcro som har planer på en egen kedja.
– I och med affären mellan Mestergruppen och Colorama ser vi stora fördelar att bli en del av kedjan och vi vill vara med på den spännande resan framåt, säger Ulf Larsson, ägare av Colorama i Karlstad. Vi får nu ett av Sveriges starkaste varumärken inom färgfackhandeln.
Happy Homes får en ny butik genom att medlemmen Ivars Färg förvärvar den lokala fristående butiken i Vänersborg.
– Vänersborg ligger strategiskt rätt och vi får nu ett ännu större upptagningsområde, säger Robin Lagergren, delägare Happy Homes Målarboden Trollhättan samt Ivars Färg Happy Homes, som sedan tidigare finns i Henån, Stenungssund och på Tjörn. Butiken arbetar idag också mot entreprenad och det blir ett perfekt komplement till våra övriga butiker.
Båda medlemmarna framhåller fördelarna med Mestergruppen vad gäller bland annat volym, inköpsvillkor och det centrala stödet men samtidigt ha möjligheten att driva butikerna vidare genom lokalt entreprenörskap.
– Vi har sedan affären mellan Mestergruppen, Happy Homes och Colorama blivit officiell, märkt av ett stort intresse av att vilja bli en del av oss, säger Magnus Ohlsson, Kedjechef Happy Homes och Colorama. Vi har haft många dialoger med flera fristående handlare som vill vara med på vår fortsatta tillväxtresa. Vi undersöker också möjligheten att återetablera våra varumärken i annan regi, antingen med en fristående färgfackhandlare eller genom att en medlem från våra bygghandelskedjor XL-Bygg eller Bolist väljer att växla upp sin satsning på färgsegmentet till fackhandelsnivå.
– Det går bra för oss, men det är fortsatt stökigt för branschen, kommenterar Vytas vd Bertil Janmark. Bland färghandlarna är man väldigt kluvna över vad man vill göra och vad man tror på. Vi rullar på, men sedan får vi se hur många butiker som ansluter sig, det vet vi inte än.
Mestergruppens köp av Colorama har gjort att det blir en mindre rekryteringsgrund för Vyta, liksom det blir ett mindre antal möjliga butiker för PPC och Alcro-kedjan.
– Vyta blir då enda alternativet för de färghandlare som vill råda över sin självständighet. Alla andra är knutna antingen till en färgleverantör eller en extern intressent som Mestergruppen.