Till Årets kulör finns tre kompletterande kulörpaletter med vardera nio matchande val. Detta för att stödja konsumenter i att hitta sina mest optimala kombinationer.
Med stöd av tre kompletterande kulörpaletter är Årets kulör 2025 från Nordsjö True Joy™, resultatet av omfattande forskning om kulör, design, kulturella, ekonomiska och sociala trender. Denna soliga, gula kulör har i uppdrag att fylla våra hem med optimism, stolthet och kreativitet.
– Förändringar ger möjlighet till kreativitet och öppnar upp för att skapa något nytt och kanske ännu bättre. Med Årets kulör från Nordsjö och de tre ColourFutures 2025-paletterna vill vi inspirera konsumenter till att vara kreativa och ta in en positiv känsla i sina hem. Det säger Ann-Charlotte Linde, kulörchef på Nordsjö.
AkzoNobel och Nordsjö har översatt trender till kulörer för våra hem i mer än 20 år. Vid det årliga ColourFutures™ trendprognosmötet samlas experter, internationella arkitekter, designers och journalister för att dela insikter om hur våra reaktioner på världen påverkar våra kulörval.
Resultatet av detta för 2025 är de tre kulörpaletter designade kring True Joy™. Dessa paletter, med nio kulörer i vardera, har syftet att hjälpa konsumenter att hitta sin kulörkollektion, som kan matcha deras ”mood of the moment” och designpreferenser.
De tre kulörpaletterna för 2025
The Bold colour story – utmanar att våga lämna en komfortzon och injicera äventyr i hemmet. Djärva kulörer kombineras med varandra med en neutral bas, detta för att skapa energi och lekfullhet i rummet.
The Human colour story – hyllar det handgjorda. Palettens mjuka, jordiga kulörer uppmuntrar till att föra in kreativitet i hemmet och att fylla det med unika föremål.
The Proud colour story – med sina mustiga kulörer inbjuder denna kulörpalett att omfamna sin identitet och att ge sig själv självförtroendet att skapa ett lika unikt som personligt hem.