Förra veckan samlades Bolist delägare och medlemmar för den årliga Framtidskonferensen. Under två dagar diskuterades det framtid, strategi och försäljning. Samtidigt presenterades och hyllades medlemmar för sina prestationer och insatser under året.
Temat för Framtidskonferensen var försäljning och gemenskap som handlar om hur Bolist ska, både genom organisk och strategisk tillväxt, fortsätta öka sin omsättning och ta marknadsandelar.
-Våra medlemmar har gjort ett fantastiskt arbete under året. Trots en fortsatt tuff marknad tar vi marknadsandelar. Våra entreprenörer hittar alltid ett sätt att lösa sina kunders behov och utmaningar, säger Magnus Hemmingberg, Kedjechef Bolist.
Bolist är Sveriges närmaste bygg- och järnvaruhus och med cirka 170 butiker finns man från norr till söder, företrädelsevis på mindre orter. Kedjan har en unik affärsmodell som bygger på att anläggningarna drivs av lokalt förankrade entreprenörer som med sitt nätverk och kunskapen om den lokala kundens behov skapar stora fördelar.
-Bolist drivs av just engagerade entreprenörer som tar stort ansvar för det lokala samhällets utveckling och just detta tror jag är nyckeln och den avgörande faktorn till att vi presterar bättre än marknaden, säger Magnus Hemmingberg.
Förutom tillväxt var det ett stort fokus på digitalisering, inköp och kompetensutveckling som alla är en viktig del i kedjans strategi. Tidigare i år lanserades Framtidens Ledare som riktar in sig på nya och framtida ledare som på sikt vill bli en viktig del av kedjan.
-Vi har tidigare lanserat vårt ledarskapsprogram Framtidens Ledare som är en viktig kärna i kedjan, dels för att säkra kommande generationsskiften, dels ha starka ledare som kan stå redo vid förvärv eller etableringar, säger Magnus Hemmingberg.
En annan höjdpunkt under dessa dagar var när några medlemmar och deras medarbetare hyllades för sina prestationer. Bland annat fick Bolist Vilhelmina, Bolist Braås och Bolist Allert Järn & Bygg ta emot pris för sina insatser under året.
– Att vi blir uppmärksammade för vårt engagemang för kedjan är väldigt roligt! Vi och personalen brinner för både vår butik och kedja men även för vår bransch, säger Frida Allert, delägare på Bolist Allert Järn & Bygg.