PPG, en av världens största leverantörer av färg och ytbeläggningar, storsatsar nu på den svenska marknaden och presenterar den rikstäckande färgfackhandeln Alcro Studio.
Kedjan består redan idag av omkring 75 butiker. Den nya kedjan möjliggör en långsiktigt hållbar och effektiv distribution av Alcros produkter till konsument- och proffsmålare över hela landet.
– Vi är väldigt stolta över att nu få presentera Alcro Studio. Vi vill vara den bästa partnern för våra lokala handlare och kunder, och med vårt nya rikstäckande koncept möjliggör vi en långsiktigt hållbar och effektiv distribution, säger Jan Lindgren, Market Director for PPG Sweden.
Den breda utrullningen av kedjan inleds nu under januari på cirka 60 orter i hela Sverige. Innan årets slut räknar man med att över 80 nya butiker ska vara invigda runt om i landet.
– Vi har haft väldigt bra dialoger med handlare. Det finns ett starkt engagemang för att vara med på vår resa framåt, säger Lindgren.
En viktig del i satsningen är att skapa en sömlös omnikanallösning med e-handel och fysiska butiker för att svara upp emot förändrade konsumentbeteenden. Denna resa är påbörjad och kommer att vara en central del av satsningen på Alcro Studio.
– Med de resurser som finns nationellt och globalt har vi stora möjligheter att ge lokala handlare förutsättningar för att fortsätta göra det dem kan allra bäst. Handlarnas engagemang och expertis är den viktigaste hörnstenen i vårt arbete, säger Lindgren.