Byggmax behövde bättre kontroll över sina kranbilsflöden, effektivare processer och en logistiklösning som kunde anpassas efter deras behov. Alrik visade förståelse för utmaningarna och erbjöd en flexibel, datadriven plattform.
– Alrik visade en genuin förståelse för våra utmaningar och var lyhörda för våra önskemål. Vi behövde en partner som kunde erbjuda transparens och anpassa sin plattform efter våra behov, säger Martin König, logistikansvarig på Byggmax.
En av de största utmaningarna för Byggmax var bristen på detaljerad information om körningarnas faktiska tidsåtgång.
– Vi visste inte hur lång tid körningarna tog i verkligheten. Allt vi hade var fakturerade tider, vilket gjorde det omöjligt att analysera eller ifrågasätta kostnaderna, berättar Martin.
Under 2024 tog Byggmax tillbaka kontrollen över logistiken internt och implementerade Alrik datadrivna system.
Insikter och kontroll
Byggmax har nu en helt ny insyn i sina kranbilsflöden. Det går att se estimerad, faktisk och fakturerad tid för varje körning – en transparens som saknades tidigare.
– Det här är en förtroendefråga. Vi vill veta att vi betalar för rätt tid. Nu kan vi följa körningarna i realtid och förstå varför vissa tar längre tid, säger Martin.
Plattformen ger även insikter i hur butikerna hanterar lastningen. Om det tar för lång tid kan logistikteamet enkelt följa upp och vid behov optimera processerna.
Effektivare logistik ger framtida besparingar
Målet med satsningen är tydligt: bättre kontroll, effektivare processer och långsiktiga besparingar. Genom att analysera data kan Byggmax optimera sina rutter, förbättra samarbetet med transportörer och minska onödiga kostnader.
– Vi ser redan potentialen att sänka våra kranbilskostnader. Det här är ett stort steg framåt i vår digitaliseringsresa, avslutar Martin König.