Chansen att stöta på personal i ett byggvaruhus är ungefär lika stor som att snubbla över en iskall Staropramen i Gobiöknen.
Konsumentupplevelsen i våra byggvaruhus lämnar en del att önska. Nu pratar jag ur en vanlig människas perspektiv som inte kan allt om spik, skruv, verktyg och material. Att få hjälp är för det mesta hopplöst.
Sist jag var på ett byggvaruhus var det för att köpa färg. En ensam stackare bakom disken skulle dels hjälpa villrådiga kunder som inte kände till skillnaden mellan blank och matt färg, dels blanda alla färger som folk ville ha. Jag tror jag fick vänta i 45 minuter innan jag fick hjälp.
Vid ett annat tillfälle ville jag fråga om jag valt rätt plugg för väggen jag ämnade borra i. Tror ni det fanns personal att rådfråga? Det fanns säkert någon ensam stackare som förmodligen var upptagen med att serva andra kunder, men jag kunde inte hitta någon.
Problemet är inte att personalen är okunnig eller otrevlig. Tvärtom! De flesta jag rådfrågat har varit både trevliga och kunniga. Problemet är att personalen på byggvaruhusen är lika sällsynt som uppriktigt svar från en politiker under SVT:s partiledardebatt.
De är som ett väsen som bara finns i sagornas värld. Precis som uppriktiga svar från politiker…
Det är samma hos de stora elektronikvaruhusen. Om du inte vet vad du ska ha eller är borttappad i elektronikvärlden, vilket jag lyckligtvis inte är, måste du hänga på låset för att få hjälp.
Hur har det blivit så här? Varför har det blivit ett race mot botten, där det enda som gäller är att pressa priset så långt det går och de enda som kan handla utan problem är professionella hantverkare eller insatta och händiga konsumenter?
Varför har ingen ens övervägt att bra service är ett starkare incitament till att handla än ett lågt pris? En gång i tiden fanns det en Levis Store i Kista Galleria som hade en anställd som var så himla trevlig och hjälpsam att jag ofta gick dit och köpte något, även fast min garderob var proppfull av kläder.
Jag betalar gärna ett par hundralappar extra för att bli väl omhändertagen och för att kunna få ställa frågor i lugn och ro, utan att det står 13 andra villrådiga kunder som trampar desperat bakom personalen för att kunna skjuta in en fråga mellan mina.
Som tur är finns det hjälp att få. Den stavas Youtube eller Reddit. Där kryllar det av vänliga hantverkare som glatt delar med sig av sina tips och tricks. Det är nog bara en tidsfråga innan byggvaruhusen sätter upp terminaler där kunder kan Googla vad de behöver.
En sak är säker i alla fall – de flesta skulle få hjälp.
Kära byggvaruhus (om ni undrar vilket kan jag säga att det rimmar på ”Bauhaus”), det finns något som heter service. Det går att konkurrera med service – inte bara med pris. Och det är inte personalens fel! Hur ska 10-15 personer, utspridda på några tusen kvadratmeter varuhus, kunna hjälpa alla kunder?
Gästkrönikör: Petter Ahrstedt, journalist och amatörhantverkare vid behov
Vill du också skriva en krönika ? Maila oss HÄR