Att få en strategi att leva i hela organisationen är en utmaning som många företag känner igen. Hos Flügger har man valt en ovanlig och kreativ väg för att förankra sin nya strategi, Flügger Organic, i hela verksamheten – från huvudkontoret till fabriker och butiker. Resultatet? Ökat engagemang, minskad personalomsättning och ett positivt årsresultat.
Från svår start till gemensam riktning
När Flüggers ledning planerade för en ny strategiperiod såg de tillbaka på två tuffa år – med en strategi som många medarbetare varken kände till eller förstod. Det syntes tydligt i företagets engagemangsundersökningar.
– Det är en klyscha att ”alla ska arbeta i samma riktning”, men det märks verkligen när det inte händer. Det fick oss i strategistyrgruppen att fokusera på potentialen i organisationens samspel och hur strategin kunde omsättas till handling – även på fabrikerna och i butikerna, säger Marlene von Essen-Müller, Senior Vice President för People, Culture & Communication på Flügger.
En färghink som strategiverktyg
Istället för traditionella PowerPoint-presentationer fick cheferna en specialdesignad färghink – med strategin och kulturen tryckt på utsidan och konkreta verktyg inuti. Innehållet bestod bland annat av ett interaktivt kortspel, samtalspunkter och självtester.
– Ärligt talat tänkte jag först: ”Vad har HR nu hittat på?”. Men så befann man sig plötsligt i en helt annan typ av samtal med sina kollegor, med de här hinkarna fyllda av A3-ark, feedback-pinnar och kort. Förutom att det vände upp och ner på hur vi vanligtvis pratar om vardagsproblem, bröt det också ner barriärer längs värdekedjan, berättar Johannes Karlsson, Country Manager på Flügger Sverige.
Kontinuerlig träning i stället för stor kickoff
I stället för en stor lansering valde Flügger ett kontinuerligt angreppssätt med korta, intensiva ”train-the-trainer”-sessioner för ledare under ett års tid.
– En stor del av ledarskapet fortsätter ju även om en ny strategi lanseras, och det är lätt att fastna i gamla mönster. När vi har träffats oftare, tränat på dilemman och delat olika perspektiv över värdekedjan, har det blivit mer konkret och praktiskt, säger Marlene von Essen-Müller.
Hon fortsätter:
– Det har hjälpt oss som ledare att se bortom vår egen horisont, tänka tvärfunktionellt och hålla kunden i fokus – samtidigt som vi ständigt frågar oss: skapar vi värde just nu i relation till strategin?
Resultaten talar för sig själva
Sedan lanseringen av Flügger Organic har medarbetarnas engagemang ökat markant. Poängen för strategikommunikation och upplevd mening har gått från under benchmark till långt över.
Samtidigt har personalomsättningen minskat, intresset för lediga tjänster ökat och företaget har nått årets finansiella mål – samtidigt som de flesta strategiska initiativ är genomförda.
– Vårt mål är att skapa värde för kunderna. Vi har kollegor som varje dag gör en helhjärtad insats för våra kunder, för hantverket och för en grönare målarbransch. Vår uppgift är att ge dem rätt förutsättningar att lyckas – och här är implementeringsinsatsen en del av helheten. Vi är inte i mål än, men vi har kommit väldigt bra i gång, avslutar Marlene von Essen-Müller.
