Branschorganisationen Plåt & Ventföretagen genomför nu satsningen Kompetens25 för att locka fler unga till branschen med målet att öka antalet sökande till branschens utbildningar med 25 procent till januari 2025.
Det viktigaste med kampanjen är att öka kunskapen om branschen och när budskapet nått ut är branschorganisationen inte orolig för att unga ska lockas att välja denna yrkesbana som garanterat ger arbete.
– I Sverige har det oftast funnits gott om jobb i byggbranschen, men i början av 90-talet kom vi in i en lågkonjunktur och många tvingades skola om sig, säger Tomas Skagerlind, kommunikationschef på Plåt & Ventföretagen.
I dag är situationen liknande igen och behovet av arbetskraft inom hantverksyrkena är stort, men nu verkar ingen vilja ha dessa jobb. Jag hoppas att det delvis handlar om att kunskapen inte finns, och att många kan tänka om när de får information om vad yrkena innebär och hur det är att arbeta som till exempel plåtslagare och ventilationsmontör.
Plåt & Ventbyrån, som ägs av Plåt & Ventföretagen och Byggnads, är en aktiv aktör som har i uppdrag att säkerställa kvalitativa yrkesutbildningar. De driver bland annat branschskolan i Katrineholm och gör stora insatser för att få fler att utbilda sig inom plåt- och ventilation.
I dag finns många engagerade företag i organisationen. Det är till exempel plåtslagerier som samarbetar med skolor, tar emot lärlingar och är stolta ambassadörer för sitt yrkesval. Men mer stöttning och verktyg för kommunikation behövs för att synliggöra yrkena, vilket utgör den första delen av denna kampanj.
– Målgruppen för kampanjen är bland annat unga som ska välja gymnasieprogram och deras föräldrar som är med och påverkar, tillägger Tomas Skagerlind.
För våra medlemsföretag kan det vara svårt att veta hur man ska prata med ungdomar och vägleda i frågor om framtid och utbildning. Fler företag behöver bli bättre ambassadörer både ute på skolor och när de träffar unga och deras föräldrar i privata sammanhang.
15-åringar behöver få höra om varför man ska utbilda sig inom plåtslageribranschen, och man behöver säga till föräldrarna att ert barn ska bli plåtslagare för att väcka tankarna.