Armstrong Siddeley bildades 1919 når Armstrong Withworth slog samman sin biltillverkning med Siddeley Deasy. Företaget blev känt för att bygga familjebilar av hög kvalitet, men även för produktion av flygmotorer och sedermera välkända stridsflygplan.
Statusmässigt var Armstrong Siddeley snäppet under märken som Rolls Royce och Bentley, men också som den kombination av tradition och nytänkande som engelsmännen gillar. Toppventilmotorer gjutna i aluminium är ett exempel, Wilsons förväljarlåda där man kan välja lämplig växel i förväg och som sedan läggs i när kopplingen aktiveras, ett annat.
1935 bildade Armstrong Siddeley tillsammans med Hawker Aircraft Hawker Siddeley. Resultatet blev bland annat det välkända jaktplanet Hawker Hurricane och bombplanet Lancaster. Under 1950-talet hade vi det vackra jetjaktplanet Hawker Hunter i det svenska flygvapnet.
Snabbt igång efter WW2
Redan veckan efter krigsslutet var Armstrong Siddeley igång med produktionen av efterkrigsbilar. De baserades på förkrigsbilarna men hade modernare karosser och individuell framhjulsfjädring med torsionsstavar. Bilarna fick namn efter de berömda flygplanen, Hurricane, Lancaster och Typhoon. Cylindervolymen utvecklades successivt från 2 till 2,3 liter och 3,4 liter. Armstrong Siddeleys sista bil blev Star Sapphire 1958 med fyralitersmotor och automatlåda
Moderbolaget Hawker Siddeley gick 1960 samman med Bristol Airplane Company vilket ledde till att Bristols biltillverkning fortsatte några år och Armstrong Siddeleys lades ner, liksom stora delar av en brittisk bilindustri som inte hängt med i utvecklingen. Det finns de som hävdar att det blev för många kamrerer och för få smeder som beslutade om sammanslagningar och modellutbud.
Bilen på bilden är 1958 års modell av Star Sapphire. Den hade svårt att hävda sig på dåtidens marknad trots 165 hk motorstyrka, utrymme, bekvämlighet och elegans, men är i dag en eftersök klassiker som hänger med i trafiken.
Lars Cyrus