Med 15,4 procent i försäljningsökning slog Happy Homes Byggmaterialhandlarnas byggmaterialindex som visade en genomsnittlig tillväxt för branschen på cirka 10 procent för 2020. Kedjans vd Magnus Olsson tror på en fortsatt tillväxt under 2021.
– Det är fortsatt en omfördelad konsumtion från resor till investeringar i hemmet. Allt fler väljer att fokusera på renoveringsprojekt, vilket gynnar oss. Och den effekten tror vi att vi kommer att se även i år. Också i kombination med ett något ökat byggande.
Men pandemin har förändrat Happy Homes intäktsstruktur. När den började ta fart i början av förra året, ändrades också konsumenternas handelsvanor. Magnus Ohlsson berättar att pandemin orsakade en förskjutning från stad till land. Många jobbade hemifrån under 2020. De reste inte till den stora orten och handlade därför mer lokalt.
I städerna sjönk försäljningen medan den ökade på mindre orter och på landsbygden. Det som var ett A-läge i februari blev ett C-läge i april och tvärtom. Men det gynnade Happy Homes, eftersom de flesta av kedjans butiker finns utanför storstadsområdena.
Långsiktig förändring
Magnus Ohlsson tror att förändringarna blir bestående. Han hänvisar till att många säger att de i viss utsträckning kommer fortsätta att jobba mer hemifrån när pandemin ebbar ut. Dessutom uppskattar bland annat konsultjätten McKinsey att 20 procent av den globala arbetskraften kommer att ha ett flexbeteende då man inte går tillbaka till jobbet och arbetar hela veckan mellan 8 och 17 utan jobbar ett antal dagar hemifrån.
– Det betyder ju också att hela vår konsumtion förskjuts. De luncher vi tidigare åt inne i stan äter vi någon annanstans och det gäller även annan typ av konsumtion som vi tidigare hanterade till och från arbetet.
Fokus fackhandel
Happy Homes finns på småorter och kedjan tror också att den som färgfackhandel har ett erbjudande som lockar konsumenter. Magnus Ohlsson menar att lågprishandeln och bygghandeln inte ger den service som konsumenterna är vana att få hos färgfackhandeln.
– Färgexpertisen finns ju ändå i färgfackhandeln. Den står för kunskap till skillnad från många annan typer av handel och vi håller på att lansera nya tjänster och produkter med både rådgivning om färgsättning men även att man kan få hjälp att titta på sin fasad och hur den bör behandlas. Vi ska paketera den kompetens som finns och göra den tillgänglig och göra det känt att man faktiskt kan få hjälp.
Nya kanaler
För att nå ut med sitt budskap ska Happy Homes använda nya kanaler och ny kommunikation för att visa fördelarna med att handla från de som är experter.
– Vi vill också jobba mer med inspiration, både innan butik och i butikerna. Vi tittar även på att branschglida lite och förändra vårt sortimentserbjudande just för att hjälpa konsumenter att kunna skapa hemkänsla. Vi har ett namn som vi kan fylla väldigt mycket med utan att gå över gränsen med Happy Homes, säger Magnus Ohlsson.
Ny e-handelssatsning
Han berättar att kedjan kommer att satsa mycket mer på den digitala affären och sociala medier.
– Vi är i fas att lansera en ny e-handel som blir ett fullsortimentserbjudande och den kommer att knyta ihop de lokala butikerna med en central digital plattform där man kan handla alla sortimentsgrupper samtidigt som man kan boka tjänster från våra butiker.
Happy Homes kommer att ha en central e-handelslogistik, och det nya e-handelslagret kommer att byggas i Kalmar. E-handelslagret är också början på att skapa en gemensam logistiklösning för hela kedjan.
Fortsatt expansion
Den gemensamma logistiklösningen är också ett led att snabba på etableringen av nya butiker. Enligt Magnus Ohlsson finns många vita fläckar i Sverige.
– Det kommer nog att bli en mix mellan helt nya butiker och befintliga handlare som gör förvärv. Vi för dialoger med flera entreprenörer runt om i Sverige.
Men han vill inte specificera var de vita fläckarna finns.
– Jag kan inte gå in i detalj, men vi är ju inte överetablerade i storstadsregionerna, om jag uttrycker mig så, och Sverige är stort. Om vi tittar på våra konkurrenter och hur många etableringar de har, så kan man se att det finns utrymme för några Happy Homes till.
Mer att utveckla
Magnus Ohlsson ser ljust på framtiden för Happy Homes-kedjan. Han berättar delägarna är välmående lokala entreprenörer som vill en massa saker.
– Vi i fackhandeln har inte använt alla verktyg i verktygslådan ännu. Om vi tittar på många av de centralstyrda kedjekoncepten så är de mångt och mycket konceptualiserade. Där är inte vi, utan vi har väldigt mycket att optimera framöver och fortsätta att bygga vår affär.
Per Gidlund