Redan 2012 när Jan-Åke Norrman förvärvade Sjöbergs Byggmaterial i Broby visste han att de stora lokalerna på granntomten som han själv var delägare i skulle vara perfekta att flytta till. Nu är flytten genomförd och butiken har blivit ansluten till Bolist. Lokaltidningen Norra Skåne har uppmärksammat Jan-Åke Norrmans storsatsning i ett par artiklar. Det händer inte varje dag i samhällen som Broby att en byggmaterialhandlare renoverar lokaler för att hysa och sälja byggvaror under 3 500 kvadratmeter.
– Och dessutom 8,5 meters takhöjd och trefilig väg, tillägger han stolt för Järn Bygg Färg.
När han tog över Sjöbergs Byggmaterial som han numera gärna kallar Bolist Broby var omsättningen 14 miljoner kronor. Efter en dipp ner till drygt 11 miljoner kronor har det gått spikrakt uppåt för att under förra året ha hamnat på 18,7 miljoner och 22 miljoner om årets prognos håller.
Sålde maskiner
Jan-Åke Norrman ägnade sig tidigare åt att sälja maskiner för träindustrin. Det handlade om stora investeringar som det tar tid att övertyga kunden om. Han längtade efter mer kundkontakt och daglig försäljning.
– Jag ville göra något roligare än att sälja maskiner. Nu säljer jag prylar för 20 kronor och uppåt som kunderna snabbt kan bestämma sig för, säger han.
Jan-Åke Norrman visste alltså vad han ville redan vid förvärvet från familjen Sjöberg 2012.
– Lokalerna var inte bra. Jag var delägare och numera ensam ägare till lokalerna på granntomten i industriområdet som var både större och bättre.
Fyra år senare har lokalerna renoverats färdigt och i sommar skedde inflyttningen. Allt ryms under tak förutom armeringsjärnen. Kontorsrum är placerade i anslutning till butiken så personalen har koll på vad som händer. Jan-Åke Norrman njuter av tillvaron.
– Jag såg att folk stod i kö för att betala, det var en skön känsla. Större yta betyder helt klart fler affärer. Ytan betyder oerhört mycket.
Sju anställda
Numera är det sju anställda som servar kunderna. Och en lastbil rullar dagligen och stundligen runt i bygden med leveranser. Det är fler proffs än privatkunder som handlar men sedan inträdet i Bolist har privatkunderna blivit fler. Han ser också stora fördelar med Bolist, bland annat i form av lägre inköpspriser, marknadsföring och hjälp med avtal.
Jan-Åke Norrman har lagt omkring en miljon kronor på renoveringen men räknar med att få igen pengarna. Redan märks intresset.
– Kunderna gapar av förvåning när de kommer in här, uppger han.
Jan-Åke Norrman tror att man måste våga satsa för att ha en framtid inom byggmaterialhandeln.
– Det går inte att fega sig fram. Det var därför vi bytte lokaler.