Alla bygglov efter 2022 ska lämna klimatdeklaration för konstruktioner och materialval.
Denna utveckling medför utmaningar för byggare som både behöver tillgång till miljöinformation, för att kunna göra hållbara produktval, och som måste kunna redovisa klimatdata vid projektens slutförande. Som en del av sitt omfattande hållbarhetsarbete har bygghandelskedjan Optimera beslutat att införa klimatdata som standard för alla produkter, både i offerter och ordererkännanden, innan årsskiftet.
För drygt två år sedan lanserade bygghandelskedjan Optimera möjligheten att få tillgång till klimatavtryck för varje produkt, som ett separat dokument tillsammans med sina offerter. Nu tar Optimera ytterligare ett steg framåt, under hösten inkluderas klimatdata både på offerter och ordererkännande. Informationen omfattar klimatpåverkan för varje enskild produkt och sammanfattat – för beställningens totala klimatpåverkan.
Optimera är medvetna om sin roll i omställningen mot en hållbar byggmarknad. Som ett specialistbolag, med fokus på att leverera hållbara bygglösningar, är det av yttersta vikt att för kunderna underlätta arbetet med att anpassa sig till och förebygga effekterna av klimatförändringar. Oavsett om det handlar om att implementera nya lagar och direktiv eller att infria löften om minskad klimatpåverkan, vill Optimera vara en del av lösningen då det är deras kunder som kommer att göra jobbet.
– Att våra kunder nu kan se klimatavtrycket för produkterna direkt i offerten och på ordererkännandet kommer att vara en stor hjälp för våra kunder, säger Henrik Björk, sortiment- och hållbarhetsansvarig på Optimera och fortsätter: De kan enkelt redovisa klimatdeklaration för de produkter de köper via Optimera när byggprojektet är avslutat. Det här är inte bara viktigt för våra kunder, utan också för oss som företag, då vi fokuserat jobbar för ett hållbart byggande också genom att erbjuda innovativa lösningar med betydligt lägre klimatavtryck.
För att identifiera produkters klimatavtryck i siffror samarbetar Optimera med företaget Carbon Zero och deras verktyg Prodikt, oavsett om produkten har en EPD (Environmental Product Declaration) eller inte. I verktyget Prodikt finns en metod för att beräkna klimatdata baserat på generiska data som omvandlas genom deras smarta system.
Henrik Björk avslutar: –Vi uppmanar producenter och leverantörer som har EPD på sina produkter att publicera dessa i Carbon Zeros produktportal Prodikt, där dokument och information blir sökbar och tillgänglig. Vi löser inte miljöfrågan individuellt, men tillsammans kan vi göra stor skillnad då kostnaden för miljön blir minst lika viktig som priset.
Optimera understryker att omställningen till ett mer hållbart samhälle sker i samverkan – med kunder, branschaktörer och samhället i stort. Med gemensamma handlingar kan vi skapa en bättre framtid, där morgondagens värld blir ett bättre hem för alla.