Under de sista skälvande månaderna före den stora börskraschen i slutet av 1920-talet, presenterades Cord L 29. En bil som pris och lyxmässigt skulle ligga emellan den verkliga toppen och mellanprisklassen.
Andra bilar i Erret Lobban Cords imperium var den närmast ouppnåeliga Duesenberg och den något enklare Auburn. Den som skapade bilen var Cornelius van Ranst som samarbetat med den kände motorkonstruktören Henry Miller, som även var en varm förespråkare för framhjulsdrivning. Med hjälp av Millers patent byggdes USA:s första framhjulsdrivna serievagn med framhjulsdrift.
Stor och elegant men smidig
Cord var en stor bil och dess låga höjd, som underlättades av framhjulsdriften och den långa motorhuv och flyglar, gav den ett elegant utseende. Trots den låga höjden var markfrigången tillfredställande.
Motorn var samma 120 hk raka 8-cylindriga sidventilmotor som satt i Auburn, men monterad bakfram. Motor, växellåda, differential, frambromsar och drivaxlar monterades som en enhet. Framaxeln var rörformad med Lockheeds hydrauliska bromsar monterade nära bilens mittlinje. Det gick att välja på fyra olika karosstyper till det mycket styva chassiet.
För tidigt och för sent
Den avancerade konstruktionen var svårsmält för stora delar av den tänkta kundkretsen och den djupa 30-tals depressionen gjorde resten. Det hjälpte inte att man 1932 kom med en större och starkare motor. Samma år togs Cord L 29 ur produktion. Totalt tillverkades cirka 4000 Cord L 29.
Lars Cyrus