Daniel Bik lämnar sin roll som divisionschef på Dahl för att bli vd på systerbolaget Optimera Svenska AB. Han ska fortsätta genomföra strategin för att utveckla Optimera till en ledande bygghandel för proffs.
– Jag känner en stor tacksamhet för förtroendet att leda en väldigt fin och framgångsrik organisation som har en väldigt stark track record när det gäller tillväxt både organisk och förvärvsdrivet, säger Daniel Bik som tillträdde som vd på Optimera Svenska AB den första september 2021.
Daniel Bik ser flera utmaningar för Optimera. Han framhåller att den höga konsolideringstakten inom byggvaruhandeln gör att de hela tiden behöver ha en parallell agenda, dels fortsätta med den expansiva förvärvsstrategin, dels fortsätta utveckla Optimeras kunderbjudande tillsammans med SGDS-gruppen.
Fler förvärv
Optimera har under det senaste året inte förvärvat lika många bolag som exempelvis Mestergruppen Sverige och Beijer Byggmaterial. Enligt Daniel Bik är det bara tillfälligheter.
– Om man förvärvar mer eller mindre går i cykler. För oss handlar det om att hitta rätt objekt. Vårt mål är att hela tiden stärka vår närvaro, likväl som kunderbjudandet, för att kunna erbjuda våra kunder en ständigt förbättrad service. Vi har en tydlig strategi och agenda, där förvärv är centralt, och den följer vi.
Starkare kunderbjudande
Enligt Daniel Bik handlar ett förstärkt kunderbjudande mycket om att lyssna på kunden och förenkla kundens vardag.
– Hållbarhet är ett ämne som våra kunder blir allt mer intresserade av, och är ett område där vi som ledande aktör både har ett ansvar och kan stötta inom. Det är en självklarhet att vi hela tiden måste utvecklas inom det. Naturligtvis hänger tillgänglighet och geografisk täckning ihop med ett bra kunderbjudande. Vi och hela branschen kan också genom digitala verktyg skapa ytterligare värde för kunderna. Vi hjälper dem att lyckas helt enkelt.
Risker finns
Byggvaruhandeln har gått som tåget under pandemin men det finns mörka moln på himlen. påpekar Daniel Bik. Han framhåller de stora råvaruprisökningarna, bland annat prishöjningarna på trävaror och materialbristen inom olika produktsegment.
Daniel Bik är dock optimistisk och ser fram emot att leda Optimera.
– Vi har en väldigt stark varumärkesprofil och en mycket positiv företagskultur och ett sätt att jobba som har varit framgångsrikt. Det är inget som förändras överhuvudtaget, utan vi fortsätter på den inslagna vägen att kontinuerligt stärka kunderbjudandet för proffs inom bygg. Inom vår koncern är vi marknadsledande inom de flesta segment vi är verksamma i och det finns direkta kundsynergier genom ett utökat samarbetet inom SGDS-gruppen avseende bygg, vs-installation, va, kakel och ventilation.
Fakta Optimera Svenska AB
Optimera har ett sjuttiotal byggvaruhus i Sverige vilka totalt omsätter drygt 4 miljarder kronor per år. Antalet anställda är cirka 1 000.
Fakta SGDS Gruppen AB
Nybildade SGDS Gruppen AB är moderbolag till samtliga företag inom Saint-Gobain Distribution Sweden: Bevego, Dahl, Optimera, Kakelspecialisten och Konradssons Kakel. Koncernen har cirka 170 enheter i Sverige och omsätter drygt 16 miljarder kronor.
Per Gidlund