Sourcing- och serviceföretaget Solar Sverige lanserar tjänsten SmartKit som ska ge kunden kontroll över beställningen av material. Målet tjänsten är att öka effektiviteten inom installation och industri.
– I dag utmanas många kunder av tunga orderplaneringsprocesser, osäkra leveranstider och restorder, säger Frida Elmblad, Sales Manager Services på Solar Sverige. Det är aktiviteter som kostar både arbetstid och extraleveranser. Det är därför vi har gjort vår kittjänst digital. Vi vill kunna erbjuda kunderna större kontroll, överblick och flexibilitet, vilket kan öka effektiviteten avsevärt.
Osäkra leveranstider, ineffektiva arbetsflöden, att leta efter material eller att beställa om material som visade sig vara en bristvara är några av de saker som hantverkare och industriföretag kan säga hej då till med deras beställningsverktyg, utlovar Solar. Kunden bestämmer exakt var och när det ska levereras, så att det hamnar hos rätt person vid rätt tillfälle.
– Ett av Solars kännetecken är att vi hjälper våra kunder bli mer effektiva. Och SmartKit kapslar in detta mycket väl. Med den nya lösningen kan våra kunder enkelt sätta ihop sina egna kit i vår webbshop. De kan själva skriva texten till lådans gula etikett, välja leveransplats och beställa om samma kit senare om de får ett liknande projekt, förklarar Frida Elmblad.
Solar erbjuder kitleverans till alla typer av kunder och industrier i Sverige, Danmark, Norge och Nederländerna. Tjänsten har utvecklats i samarbete med konsulter, antropologer och Solars kunder.