Essves väska Essbox har nu sålt i 120 000 exemplar sedan lanseringen för tre år sedan. Den har också bidragit kraftfullt till att öka Essves totala omsättning inom fästteknik, där vissa varugrupper inom träskruv visar ökningar på fler hundra procent. Nu testas Essbox som koncept även i tyska butiker och Essves marknadschef Mattias Sebell berättar att ett antal varumärken hört av sig för att få tillgång till systement på licens.
Essbox lanserades på Nordbyggmässan för tre år sedan. Då hade den hunnit testas och omarbetas i samarbete med 160 hantverkare under två års tid.
– Det finns nog ingen leverantör i landet som lagt ned så mycket energi på en förpackningslösning. Vi skruvade på den tills de sa att den var kanon. Då körde vi. Den stora framgången med systemet är att vi lyssnade på slutkunderna, menar Mattias Sebell när han beskriver vägen till succé för Järn Bygg Färg.
Faktum var att JBF:s systertidning Byggaren hade ett finger med i spelet då ett dussintal av dess läsare anmälde sitt intresse att få prova väskan i deras vardag. Ett antal fokusmöten hölls som ledde till ytterligare förbättringar. Meningen var att väskan skulle fungera för alla typer av mobila hantverkare.
Väskan bygger på legotekniken där plastlådor med infästningar klickar i väskbotten. Pappersförpackningarna som gick sönder i regn och dåligt väder och som ledde till en hel del svinn på byggena var därmed ett minne blott.
Målet 50 000
Målet sattes till 50 000 väskor på 24 månader vilket nåddes redan ett halvår tidigare. I dag har Essve sålt 120 000 väskor. Det är långt mer än företaget hade vågat hoppas på.
– Det är till och med intresse utomlands. Vi testar just nu konceptet i ett tiotal tyska butiker och återförsäljare ifrån alla världsdelar har visat intresse av att sälja den, utan att konceptet officiellt har visats upp internationellt.
Essve har dessutom fått förfrågningar från andra aktörer i branschen som vill applicera det patenterade konceptet på deras produkter. Essve skulle i så fall få licenspengar för att låna ut sitt koncept.
– Men vi har bara tackat för visat intresse där, säger Mattias Sebell.
Den kommersiella drivkraften bakom väskan var självfallet att sälja mer skruv. Det var precis vad som hände.
– Vi säljer idag 50 skruvar per sekund mot tidigare 15 skruvar per sekund. Vid nya lanseringar av skruv och infästning frågar alltid återförsäljarna om den kommer i Essbox.
Det kan alltså löna sig att se över sina förpackningar.