Beijer Byggmaterial tar över fem säljare på en gång från konkurrenten Derome i en storsatsning på Västkusten.
– Genom att Beijer rekryterar en hel säljkår från en konkurrent så öppnar det upp för ett hål i marknaden i hela regionen som Beijer nu ska nyttja, säger Lars Sahlberg, regionchef Väst på Beijer.
Beijer Byggmaterial fortsätter att expandera och gör nu en jättesatsning på byggförnödenheter. Genom vad företaget kallar en ”supervärvning” förstärks verksamheten med en helt ny specialistgrupp på fem personer från konkurrenten Derome.
Beijer Byggmaterial vill befästa rollen som den starkaste aktören på marknaden i region Väst mot den professionella byggaren. Normalt sett annonserar förstås storföretag som Beijer ut sina tjänster och rekryterar bland sökande med rätt bakgrund. Här fick de fem erfarna säljare inom byggförnödenheter på ett bräde.
Samma roller på Derome
De har motsvarande roller på Derome men vill ha nya utmaningar.
– Detta är förstås extremt. Vi har tagit kontakt med personerna och lagt fram våra tankar om en satsning som de kände var en spännande utmaning. Det är en sammansvetsad grupp som vill fortsätta göra något tillsammans i ett nytt företag, förklarar Christian Blom, regionsäljchef Väst på Beijer som just nu bygger nytt både i Mölndal och Borås.
Den nya gruppen är specialiserad på infästning, elhandverktyg och andra byggförnödenheter. De kommer jobba parallellt med den säljkår som idag redan finns i regionen. Utöver att förstärka med säljkompetens så utökas även produkterbjudanden inom området. En jättesatsning görs på infästningar.
– Vi kommer satsa mer på att sälja förnödenheter ute på fältet hos kunderna, berättar Christian Blom.
Ingen större brist
Är det krig om säljarna därute?
– Visst är duktiga säljare alltid eftertraktade men jag tycker inte att det råder någon större brist på säljare. Men det är väl ovanligt att företag basunerar ut en sådan här värvning i ett pressmeddelande?
– Jo, men vi vill påvisa att vi är i en expansiv fas och visa att vi är en attraktiv arbetsgivare som folk söker sig till och kommer tillbaka till efter en tid hos konkurrenterna.
Vad betyder lönen i sådana här sammanhang?
– Min känsla är att man inte köper över personer, utan det viktigaste är att man kan erbjuda utmaningar och utvecklingsmöjligheter, slutar Christian Blom.
Så här kommenterar Johan Winroth, vd för Derome Byggvaror & Träteknik säljarflykten från Derome till Beijer.
– Vårt fokus ligger hela tiden på hur vi kan utveckla vårt erbjudande till marknaden. Vi väljer att fokusera på vad vi kan göra bättre och lägger inte energi på att kopiera våra konkurrenter. Vi har en otroligt härlig Deromeanda inom bolaget med det fantastiska engagemang som krävs för att klara de satsningar vi nu gör. Vår tro är att vi ”ska vara rätt för varandra”, det vill säga Derome ska alltid vara en juste arbetsgivare och vi medarbetare ska känna drivkraft och glädje för att gå till jobbet.