Hon skapade Lidl-restauranger för att bevisa matkedjans kvaliteter och lyfte en resebyrå med hjälp av en grekisk gud. Nu ska Caroline Forsshell sätta färg på Happy Homes. Caroline Forsshell säger att hon bytt bransch för varje jobb hon skaffat. Nu byter hon till färgfackhandeln som Happy Homes första kvinnliga kedjeledare. Men eftersom den röda tråden i hennes yrkesliv varit handel är mycket sig likt. Inte minst när det gäller att bygga ett varumärke.
– Om man tittar på det jag har gjort har det varit att jobba på ett smart sätt med varumärket och sticka ut, säger hon när vi möts på kedjekontoret alldeles vid vattnet i omgivningarna kring Hammarby Sjöstad.
En lärorik resa gjorde hon under två perioder på dagligvarukedjan Lidl. Hon och kollegerna på marknadsavdelningen skulle med hjälp av en i jämförelse med konkurrenten ICA mycket begränsad budget övertyga konsumenter om att Lidls varor håller bra kvalité. Att basunera ut det i stora annonser skulle förmodligen vara tämligen verkningslöst.
Istället kläckte de idén som kom att ge stor massmedial uppmärksamhet. Lidl startade helt enkelt en restaurang i centrala Stockholm under namnet Dill med stjärnkock vid grytorna och med Lids egna råvaror. 9 rätter för under 500 kronor orsakade rusning och de små ledtrådarna rörande upphovet spreds av gästerna och nådde Aftonbladet vilket gav eko i hela Sverige.
Men allra först var hon på Glocalnet som gick från att vara ett helt okänt källarföretag till att bli uppköpt av Telenor efter den minnesvärda reklamkampanjen ”Inte lika lågt som Glocalnet” med komikern Robert Gustafsson.
– Vi lanserade bredband och mobil och blev kända över en natt genom den här kampanjen.
Inte bara sol
Resebyrån Apollo var en tredje utmaning för Caroline Forsshell som i egenskap av nordisk varumärkeschef lyckades spegla något annat än sol och bad och därigenom sticka upp mot de stora jättarna Ving och Fritidsresor. Knepet var att använda den grekiska guden Apollo i sin reklam för att tydliggöra namnet på resebyrån.
Nu ska hon sälja färg, tapeter, golv och klinkers för Happy Homes. Även om hon inte avslöjar någon marknadsplan kan hon inte dölja sin entusiasm över att få göra varumärket ännu mer känt.
– Vi får fundera på vad innehållet ska vara i vårt varumärke och bygga varumärket rent generellt. Happy Homes har ju bara funnits i fem år så det finns mycket att göra.
Men det måste vara en skillnad att arbeta för frivilliga handlare jämfört med ett centralstyrt företag?
– Ja, här bestämmer handlarna och man ändrar inte något över en natt med ett beslut. Men jag hade faktiskt längtat efter att arbeta med handlare som äger sina företag som brinner för sin sak och har ett otroligt engagemang och ett driv.
Träffar handlarna regelbundet
Hon nämner de olika råd med representanter för de 100 medlemmarna i kedjan som träffas regelbundet och resonerar sig fram till olika lösningar. Alla beslut måste förankras. Men hon ser redan efter ett par månader på jobbet att de är flexibla och inte främmande för att pröva nya grepp. Och hon beundrar redan färghandlarnas kunskaper efter att ha träffat dem i olika samlingar.
– Många har arbetat med detta i hela sina liv. De har otroligt mycket kunnande. Det är det som är fackhandel för mig.
Hon ser också en särskild Happy Homes-anda hos handlarna.
– Det märks i gemenskapen när vi träffas. Det är ett otroligt glatt gäng med en stor framtidstro.
Läs hela intervjun med Caroline Forsshell i nummer 6/7 av JBF som kommer i mitten av juni.