Fredells Byggvaruhus lanserar nu en helt ny hemsida med en efterlängtad e-handel där kunder kan inspireras och handla direkt via dator, surfplatta och mobil och med egentagna produktbilder.
– Ökad tillgänglighet och service är ingredienser kunder efterfrågar i sina allt mer digitaliserade köpvanor. Vår nya e-handel och hemsida kombinerat med en ökad bemanning inom kundservice syftar till att ytterligare förstärka kundupplevelsen, säger Matts Rylander, försäljningschef för Fredells Byggvaruhus.
E-handeln har funnit med en längre tid i företagets strategi och projektet har tagit tid som med många större investeringar. Med omkring 28 000 artiklar, ett av Sveriges största lagerförda sortiment inom byggvaror, krävs en stor insats att berika produktinformationen med bland annat bilder, utöver det rent systematiska i all funktionalitet. Järn Bygg Färg har tidigare skrivit om den utrustning som Fredells själv skaffat och med vilken man fotograferat produkt för produkt. Än är inte alla bilder klara men man väljer att köra igång E-handeln ändå.
Arbetet med exponering av sortimentet kommer ske fortlöpande och tanken är att tjänsten i framtiden också ska omfatta beställningsvaror och andra typer av kringtjänster.
– Vi väljer att lansera även om vi vid lansering inte har full produktinformation på plats. Vi ser det som avspark, simultant släpper vi in kunder med deras värdefulla feedback. Prioritet för online-sortimentet är att ha produkterna sökbara, förklarar Linda Törnros, e-handelschef på Fredells Byggvaruhus.
Projektet med e-handeln påverkar hela organisationen och ställer krav på nya tankesätt och rutiner.
– Vad som från start präglat Fredells arbete med e-handeln är att vi ska lägga lika stor vikt vid service och kvalitet som vi gör i våra fysiska varuhus. Vår ambition att oavsett kanal erbjuda en fantastisk Fredells-upplevelse, säger Linda Törnros.
Satsningen har genererat flera nya tjänster, inom bland annat kundservice. Som en del i upplevelsen möte nu också kunder av en ljusare och modernare Fredells när form och design utvecklats i samklang med arbetet med Fredells övergripande varumärkesprofil. Fredells lösning bygger på Litium och Cloud Nine är digitala byrån bakom den nya sajten.