32 utställare drillade 450 besökare från XL-Bygganläggningar över hela Sverige på torsdagen och fredagen i en speeddating på Scandic Infracity i Upplands Väsby.
– Jag är själv verktygsfetischist så jag tycker det har varit otroligt kul att få titta på alla maskiner, säger XL-Byggs vd Karin Eriksson som var på sin första leverantörmässa där Årets leverantör och Årets delägare var lika överraskade. XL-Byggs vd var inte den enda som trivdes. Enligt marknadschefen Erik Öhlin hade i det närmaste alla delägare från Simrishamn till Pajala dykt upp för att vara med på mässan och festen på torsdagkvällen och humöret var på topp när JBF besökte mässan på fredagen.
Då hade Årets leverantör och delägare hunnit smälta sina utmärkelser under natten.
– Man blir lite tagen. Jag hade inte en tanke på att vi skulle bli Årets delägare, säger Kay Strålin som äger Urbans Byggvaror tillsammans med sin bror Leo.
Koll på nyckeltalen
För sex år sedan fick de sin andra anläggning i Töreboda och sedan har det gått snabbt. För fyra år sedan byggde de nytt i Jönköping och för två år sedan etablerade de sig i Ulricehamn. ”Hög närvaro på den lokala marknaden kombinerat med ett tydligt ledarskap, engagerad personal och koll på sina nyckeltal gör att man numera klassas som ett ”superföretag”” lyder motvieringen. Superföretag har man varit varje år sedan nio år tillbaka i tidningen Veckans Affärers undersökningar.
I år beräknas Urbans Byggvaror omsätta 230 miljoner kronor. Vad är hemligheten?
– Vi är väldigt enkla att ha att göra med och vi har korta beslutsvägar där jag och min bror är väldigt delaktiga, säger Kay Strålin.
Årets leverantör blev VSB, Västsvensk byggskruv. Försäljningschefen Ray Thunholm var lika omtumlad som pristagare Strålin.
– Vi är jätteglada och stolta. Vårt mångåriga samarbete med XL-Bygg fungerar mycket väl och nu har delägarna satt betyg på oss.
Utvecklas ständigt
”Företaget utvecklas ständigt och de tillhandahåller produkter, service och kunskap i högsta klass” står det bland annat i motiveringen.
Ray Thunholm betonar ständiga uppföljande kontroller i de olika tillverkningsstegen som avgörande för kvaliteten. När det gäller utveckling nämner han bland annat att ha koll på skivmaterial och hitta lösningar på applikationsproblem. Han menar också att bandade skruvar växer och att VSB ska hänga med där.
Anza som ägs av norska Orkla och som tillhandahåller penslar och andra redskap för målning fick för första gången vara med på XL-Byggs mässa. Anledningen är deras intima samarbete med Beckers i fråga om koncept och skyltning i butiker etcetera.
– Vi har inte haft XL-Bygg som kunder förrän i år när de ville satsa på kvalité på tillbehören, berättar Andreas Ljung som är ansvarig för försäljningen mot XL-Bygg.
En butik
Anza och Beckers hade tipsats av arrangören om att sätta upp montern som en butik och det blev väldigt väl åskådliggjort med säsongsvisa hyllor med färg och tillbehör i ett för olja och trä respektive fasad.
– En kund tänker inte på tillbehören förrän han eller hon kliver in i affären och genom en sådan här exponering kan man dubbla försäljningen. Dessutom är marginalerna väldigt höga på penslar.
Under speeddatingen växlade delägarna mellan montrarna cirka var 20:e minut vilket såg svettigt ut men verkade fungera. Med regelbundenhet hördes en knall från Knauf Insulations monter. Där hade man anlitat en skådespelare från Hjalmars revy som tog en del av passet som gick ut på att pumpa ut viktiga budskap kring hållbarhet, ekonomi med mera. Mitt i alltihopa small en bomb av guldkonfetti av och regnade över besökarna. Det skulle givetvis symbolisera att man tjänar pengar på att sälja isolering.
– Många besökare sa att vi hade bästa montern. Vi är jättenöjda. Vi ville trycka på att vi har en miljövänlig isolering tillverkad av 80 procent återvunnet glas. Och vi har inga farliga tillsatser utan bara biobaserade ämnen, säger Per Josefsson, försäljningschef Knauf Sverige och Finland.
Regnvattentunna
Bengt Svensson på Lindab berättade för JBF om regnvattentunnan i plast med en kran längst ner som väckte vår nyfikenhet.
– Vi testar den här nu och ser reaktionerna hos återförsäljarna. Det är väldigt vanligt med sådant här i Tyskland och i Sverige har det ju varit kris i sommar med vattnet så vi bestämde oss för att ta fram en regnvattentunna.
Nu återstår att se om tunnan kommer att slå och stå hos villaägarna nästa år. En annan nyhet är en ny takpannprofil som levereras i pallar om motsvarande 70 kvadratmeter. Det gör att en sommarstugeägare slipper vänta på sin beställning utan kan ta hela taket med sig hem direkt från bygghandeln.
Lars Viklund på Gelia tryckte under sina demonstrationer på vikten av att undvika skadliga läckor i köket. Underlägg för diskmaskiner och annat samt kökssåpsinsatser fanns på plats i montern.
– Överlag är återförsäljarna bra på att visa upp det här men vi försöker säga att detta är bra och viktiga merförsäljningsprodukter när man säljer kök.
XL-Byggs marknadschef Erik Öhlin var nöjd med mässan som arrangeras vartannat år.
– Detta är mycket tidseffektivt. Och leverantörerna är mycket nöjda eftersom de får presentera sig för många som kanske inte ens har deras produkter i sortimentet utan annars kanske hade valt att gå till montrar där de känner folk.
Första leverantörsmässan
XL-Byggs vd Karin Eriksson var på sin första leverantörsmässa i sin tjänst som hon innehaft bara i ett drygt halvår.
– Det är ett enormt bra upplägg som jag inte är van vid från min tid på ICA, att man får träffas i små grupper. Sedan är jag själv verktygsfetischist så jag tycker det har varit otroligt kul att titta på alla nya maskiner.
Hur ser försäljningen ut i år för XL-Bygg?
– Vi har vuxit med ungefär tre procent vilket jag är nöjd med eftersom vi vuxit organiskt, helt av egen kraft.