Hispano Suiza var trots namnet inte schweizisk, möjligtvis fransk. Hur hänger det ihop?
Vi får börja med en man som hette Marc Birkigt, en schweizisk ingenjör född 1878. Han förlorade sina föräldrar i tidig ålder och uppfostrades av sin mormor. Efter mormoderns död flyttade han till Barcelona 1899, där han konstruerade eldrivna bussar till lastbilstillverkaren La Cuadra. Birkigt var mer intresserad av förbränningsmotorer och övertygade sin arbetsgivare att bygga en bensinmotordriven personbil. La Cuadra hann bara bygga sex stycken av Birkigts bilar, innan man gick i konkurs 1901.
Efter ytterligare en konkurs övertygade Birkigt en ny grupp finansiärer som i juni 1904 grundade företaget Hispano-Suiza, Fabrica de automoviles S.A. med Birkigt som delägare och chefskonstruktör. Hispano-Suizas fordon var utomordentligt dyra och försäljningen stagnerade. Försäljningskontor inrättades i Paris och Genève för att nå rika kunder. 1911 startades en fabrik utanför Paris för att licenstillverka den spanska bilen.
Första världskriget blev något av räddningen. Flygmotorer, flygplanskonstruktion och vapentillverkning räddade företaget. Hispano-Suizas flygmotorer var troligen de bästa som byggdes under kriget. Motorerna licensbyggdes även av brittiska Wolseley.
Europas dyraste bil
Redan före kriget hade Hispano Suiza blivit känt för sina sportbilar. Den mest berömda var Alphonso XIII, uppkallad efter den spanske kungen, en känd bilentusiast. Efter kriget började det franska dotterbolaget bygga den lyxiga H6. Bilens motor drog nytta av erfarenheterna från flygmotortillverkningen.
Kombinationen lyxbilar och flygmotorer gav Hispano-Suiza benämningen ”den franska Rolls-Roycen”. Den hade en överliggande kamaxel, driven från vevaxeln via en stående axel och vinkelväxlar. Bilen hade fyrhjulsbromsar med ett mekaniskt servo drivet från växellådan. Hela konstruktionen genomsyrades av en kompromisslös kvalitet som gjorde H 6:an till den dyraste bil som byggdes i Europa. Ingenting är dock så bra att det inte kan förbättras och 1922 uppdaterades bilen till H6B, med bland annat starkare motor.
Från 1924 såldes versionen H6C med motor på åtta liter. Bilen kallas oftast Boulogne. I tävlingsutförande gav motorn uppåt 200 hk. Totalt tillverkades ca 4500 exemplar av H6 modellerna.
1938 började orosmolnen åter torna upp sig över Europa och Hispanos franska del lade ned biltillverkningen för att koncentrera sig på att producera flygmotorer. I det officiellt neutrala Spanien fortsatte biltillverkningen fram till 1944, då moderbolaget såldes till lastbilstillverkaren Pegaso. Efter andra världskriget har Hispano Suiza i olika skepnader fortsatt verksamheten främst inom krigsmaterial- och flygindustrin.
Lars Cyrus