Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Järn Bygg Färg
    • Hem
    • Om oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Kontakta oss
    • Debattera
    Järn Bygg Färg
    Rickard Wessberg, Höganäs Kakel och Mathias Ulriksson, Nordic BenQ Nordic AB
    Rickard Wessberg, Höganäs Kakel och Mathias Ulriksson, Nordic BenQ Nordic AB
    Nyheter

    Höganäs Kakel satsar digitalt – rullar ut interaktiv display i butikerna

    2025-05-19
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    Höganäs Kakel fortsätter att digitalisera köpresan. Med en interaktiv displaylösning som kombinerar fysisk produktkänsla med digital inspiration tar de nu nästa steg i butikserbjudandet.

    Efter 1,5 års testning och utveckling tillsammans med återförsäljare har lösningen redan nått närmare 60 butiker – och nu väntar ytterligare 50 installationer under andra och tredje kvartalet.

    Displayen fungerar både som utställning och rådgivare. En interaktiv skärm – framtagen i samarbete med teknikleverantören BenQ – guidar kunden genom sortimentet, med möjlighet att se priser, läsa om material och formatera exempelvis ett badrum eller kök i realtid. Samtidigt finns kakelplattorna fysiskt på plats, redo att jämföras och kännas på.

    – Det är en teknisk och visuell helhetslösning som är ovanlig, inte bara i vår bransch utan även ur ett techperspektiv, säger Rickard Wessberg, marknadsansvarig på Höganäs Kakel.

    Den interaktiva skärmen gör det möjligt att sömlöst kombinera inspiration, information och produktval – och skapar en ny typ av omnikanalupplevelse i butik. Målet: att möta kundens behov i stunden och ge köpresan ett lyft, oavsett var kunden befinner sig.

    – Vår displaylösning suddar ut gränserna mellan online och offline. Dagens konsument förväntar sig tillgång till information och rådgivning i realtid. Den här lösningen förenar den taktila produktupplevelsen med digital vägledning, säger Rickard Wessberg.

    Bakom lösningen finns även forskning som visar att multisensoriska upplevelser – att till exempel kombinera känsel och syn – leder till ökad köplust och starkare varumärkeslojalitet. Att kunna känna på en kakelplatta samtidigt som man läser om dess egenskaper är alltså mer än bara bekvämt – det är effektivt.

    Bo Cramer, Nordenchef på BenQ Europe, ser samarbetet som ett exempel på hur digital teknik kan förhöja kundupplevelsen i traditionella butiksmiljöer.

    – Höganäs Kakels lösning visar på ett utmärkt sätt hur teknik kan förverkliga inspiration med korrekt färgåtergivning och interaktiv vägledning. Det har varit ett av våra främsta mål med digital signage, säger han.

    Satsningen är en del i Höganäs Kakels bredare strategi för att driva innovation inom kundupplevelse, digital kommunikation och försäljning i bygghandeln.

    – Det är här framtiden för bygg- och inredningsbranschens retail ligger: där känslan av hantverk möter smart teknik, säger Rickard Wessberg.

    (Visited 181 times, 1 visits today)
    digitalisering Höganäs Kakel
    Dela. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-post
    Föregående inläggByggvarslen sjönk under april
    Nästa inlägg Tuva Marminne utses till Årets byggkvinna 2025 – en förebild i byggbranschen

    Relaterade artiklar

    AI i bygghandeln: Så bygger Byggmax en smartare arbetsvardag

    Nyheter 2025-07-04

    Astma- och allergimärkt färg testas i stort bostadsprojekt i södra Stockholm

    Nyheter 2025-07-03

    Sveriges Fria Bygghandlare utmanar branschen – har ökat i nio månader i rad

    Företagande och Ekonomi 2025-07-02

    Kesko Sverige klar med omprofileringen till K-Bygg

    Företagande och Ekonomi 2025-07-01

    Förlags AB Järnaffärer

    Box 2082

    169 02 SOLNA

    Vx 08-514 934 00

     
    Maila oss gärna på info@jarnbyggfarg.se

    Få nyheter i mailen
    © 2025 Järn Bygg Färg - Branschtidningen för Järn-, Bygg- & Färghandlare

    Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.