Bauhaus har länge varit det starkaste varumärket inom bygg- och trädgårdskedjor i Sverige, men nu har Hornbach förstaplatsen. Det visar varumärkesmätningen Evimetrix Swedish Brand Award.
Hornbach har tidigare bara haft de nöjdaste kunderna, men nu har kedjan också blivit tillräckligt kända av allmänheten för att ta Bauhaus plats på varumärkestronen.
I årets mätning har 1 191 konsumenter fått uttala sig om totalt 15 varumärken och starkast är Hornbach. Det näst starkaste varumärket är Blomsterlandet och förra årets vinnare Bauhaus hamnar på tredjeplats.
Det är kombinationen av att vara välkänd och att ha nöjda kunder som ger Hornbachs varumärke styrka.
– Hornbach har genomgått en rejäl expansion och etablerat sig på flera orter. Detta bidrar till ökad kännedom och det är kännedom vägt mot nöjda kunder som ger utmärkelsen Sveriges starkaste varumärke, säger Peter Wissing som är ansvarig för undersökningen på Evimetrix.
För sin prisvärdhet får Hornbach toppbetyg följd av Byggmax. För sin kvalitet är det Comfortbutikerna som får högst betyg av sina kunder.
Förutom Hornbach, Blomsterlandet, Bauhaus, Byggmax och Comfortbutikerna har konsumenterna uttalat sig om Beijer Byggmaterial, Bolist, Bygma, Coop bygg, Granngården, Järnia, K-rauta, Plantagen, Skånska byggvaror, Woody och XL Bygg .