Värdet på ditt företag påverkas av de dramatiska händelserna i omvärlden och att vi är på väg in i en lågkonjunktur som snart även når byggbranschen. Men det går fortfarande att göra bra affärer för den som planerar och strukturerar sin affär rätt, skriver företagskonsulterna Mikael Carlson och Gunnar P Lund.
På kort tid har affärsklimatet förändrats i hela världen. En lång tid av stabilitet och förutsägbarhet skapade långsiktiga affärsmönster och billiga pengar. Låg risk och låg kapitalkostnad gör att investeringar blir säkrare och man kan då acceptera högre pris på en investering eftersom man förväntar sig en lång period av stabila överskott. Men detta synsätt förändrades hastigt genom pandemin som visade sig vara långt mer än en vanlig influensa och lamslog hela världsekonomin.
Historiska mönster för efterfrågan upplöstes när fler och fler slutade resa, gå ut och äta eller handla, besöka sina kunder och mötas på arbetsplatsen. Sedan följde kriget i Ukraina som påverkade historiska mönster för utbud i form av brist på viktiga basvaror, energi och internationella sanktioner som medförde att stora marknader försvann för många företag. Kombinationen av dessa störningar för både efterfrågan och utbud har medfört höga energipriser, brist på insatsvaror, hög inflation och allt högre räntekostnader samt en stor osäkerhet om hur framtiden kommer att se ut.
Ett företags värde består av många delar som alla hänger samman. Resultatet av hur ett företag kombinerar sina resurser med sina affärsmöjligheter ser vi i den finansiella utvecklingen i form av vinster och kassaflöden. Men när förutsättningarna förändras störs även förväntan på den fortsatta utvecklingen och därmed riskerar även värdet av företagets framtid att minska.
Sambandet förväntan och framtid
Låt oss ge ett enkelt exempel. Ett företag med stabila framtidsutsikter kan förväntas upprepa sina affärer för lång tid framåt. Om samtidigt pengar är billiga och värdebeständiga genom låg inflation så blir avkastningskraven också låga. Man har helt enkelt lång tid på sig att hämta hem investeringen. Den som satsar 100 kr och har ett avkastningskrav på 10 procent förväntar sig att tjäna 10 kr per år och har därmed sagt att man ser på investeringen över 10 år, det vill säga multipeln på vinsten blir 10 för att bestämma värdet. Om detta förändras så att finansieringen blir dyrare, inflationen blir högre och samtidigt risken ökar, så krävs en högre avkastning för viljan att investera. Om avkastningskravet nu blir 20 procent så är detta ett uttryck för att man vill ha 20 kr per år för att investera och därmed att man kräver att investeringen återbetalar sig på 5 år.
Det är detta samband som styr värderingen av ett företag – hög osäkerhet, dyr finansiering och hög inflation skapar höga avkastningskrav och därmed lägre multiplar och lägre värdering. Omvänt innebär låg osäkerhet, billig finansiering och låg inflation att avkastningskraven blir lägre (högre multiplar) vilket ger högre värdering. Multipeln är ett uttryck för ett avkastningskrav och hur många kommande år man vågar bygga sin investering på. Beräkningen av multipeln är 1/avkastningskravet, det vill säga ett avkastningskrav på 20 procent ger multipel 5 (1/0,20) och ett avkastningskrav på 10 procent ger multipel 10 (1/0,10).
Vilken multipel kan man räkna med nu?
Byggvarubranschen har påverkats på olika sätt av alla störningar – pandemin medförde att vi var mera hemma och istället lade ner mera på våra bostäder och vår hemmiljö. Detta har lett till ökade priser på byggmaterial och bra resultat under en tid, men nu på väg in i en lågkonjunktur vet man också att dessa resultat inte kommer att upprepas. Det innebär en ökad osäkerhet om nivån på framtida vinster som i kombination med högre avkastningskrav ger lägre multiplar och därmed lägre värderingar. Det betyder dock inte att tåget till en bra affär har gått för dig som går i säljtankar!
Borde man redan ha sålt? Hur mycket har mitt företag minskat i värde? Vilken multipel kan man räkna med nu och när vänder det? Osäkerheten skapar viktiga frågor och behov av nya lösningar.
Konsekvensen av osäkerhet och lågkonjunktur är att den generella synen på en lämplig multipel har sänkts från intervallet 5-8 till att istället hamna mellan 4-6. För ett företag med en vinst på 5 mkr innebär det 5-10 mkr i lägre pris i kalkylen. Den som inte måste sälja kommer då att vilja vänta tills osäkerheten försvinner och konjunkturen vänder upp igen, utan att veta när. Det innebär i sin tur att utbudet av antal företag att köpa minskar för den som vill bygga volym eller skapa närvaro på en viktig geografisk marknad.
Här uppstår då den intressanta relationen i ekonomi igen, för lägre utbud skapar ju ett tryck uppåt på priset. Resultatet blir att en intresserad köpare får färre alternativ och därmed tvingas höja sitt pris för att skapa affär.
Viljan att bygga volym kvarstår
Detta är teori men den fungerar även i praktiken på byggvarumarknaden eftersom den pågående omstruktureringen innebär att de stora aktörerna vill fortsätta bygga volym och därför måste fortsätta förvärva. Med färre objekt att välja bland kan det därför finnas goda möjligheter för en säljare att göra en bra affär trots det försämrade affärsklimatet. Det gäller bara att hitta rätt köpare för ditt företag.
Även mekanismen för att göra affär kan behöva förändras i spåren av det nya affärsklimatet. För båda parter kan osäkerheten minskas genom en tilläggsköpeskilling som faller ut under olika förutsättningar och därmed förlänger affären in i ett potentiellt stabilare affärsklimat. Men en av de viktigaste faktorerna för båda parter i ett osäkert affärsklimat är de strategiska synergier som ett förvärv kan medföra. Detta syns inte i en kalkyl som baseras på företagets egen utveckling, men kan bli avgörande för både viljan att göra affär och för värderingen på företaget.
Synergier är även den starkaste drivkraften bakom omstruktureringen, så att kunna göra värderingen inklusive synergier kommer att bli allt viktigare för den fortsatta omstruktureringen och för att värdera ditt företag rätt.
Vi kommer därför att berätta mera om värdering och synergier i nästa nummer!
Mikael Carlson och Gunnar P Lund
Mikael Carlson, har varit revisor och lärare inom företagsekonomi och är sedan 1988 verksam som konsult och utbildare inom ekonomistyrning och affärsutveckling i det egna företaget Promik AB. Han har skrivit flera böcker inom ekonomi och arbetar sedan över 25 år med affärsutveckling och styrelsearbete i samband med generationsskiften, företagsvärdering och företagsöverlåtelser inom både små och stora företag i Sverige och utomlands.
Gunnar P Lund, tidigare internrevisor, ekonomichef och utbildningskonsult inom sälj- och ledarskap är sedan 2008 egen företagare och verksam som styrelseledamot och investerare inom fastigheter och flera andra branscher. Var mellan 1998 och 2008 verksam inom byggvaruföretaget Optimera, varav de fem sista åren som vd och medlem i den nordiska koncernledningen. Har medverkat i 40-talet företagsaffärer inom byggvaruhandeln och andra branscher både som rådgivare till köpare och säljare.