Teknik och digitalisering är på väg att omforma färgindustrin. Från smarta färger som ändrar egenskaper beroende på ljus och temperatur, till digitala verktyg som gör det enklare för kunder att välja rätt färg – branschen har tagit stora steg in i framtiden.
– Vi säljer våra traditionella färger som äggoljetempera nästan uteslutande digitalt. Genom vår plattform kan kunder visualisera hur färgerna ser ut i olika miljöer och dela erfarenheter, säger Maths Anhammer, ägare till Ovolin.
Företaget använder den digitala plattformen som verktyg för att föra ut kunskap och upplevelse. I Ovolins virtuella butik finns färgverktyg som hjälper kunder att visualisera hur olika färger tar sig uttryck när de väl är på plats. Kunder kan dela med sig av egna bilder och erfarenheter och därmed inspirerar nya kunder. Detta är något som ständigt utvecklas och som kommer att bli än mer integrerat i virtuella butiksupplevelser i framtiden.
– Det som är speciellt för oss är att vi tillverkar äggoljetempera och vi är de enda som gör det i Sverige. Vi märker absolut ett växande intresse för traditionella färger och har dubblerat vår verksamhet de senaste fem åren, säger Maths Anhammer som ser flera förklaringar till den utvecklingen.
– Dels är traditionella färger idag konkurrenskraftiga prismässigt. Dels ökar efterfrågan på miljövänliga produkter. Våra färger innehåller ett fåtal ingredienser som ägg, linolja och pigment, allt med en lång tradition. Sedan har digitaliseringen gjort det möjligt att nå fler kunder.
Smarta färger och nya målningstekniker
Teknologiska framsteg driver utvecklingen av nya färger, där smarta färger är en av de mest spännande innovationerna. Dessa kan ändra nyans beroende på temperatur eller ljusstyrka och kan till och med bidra till energieffektivitet genom att reflektera ljus och minska kylbehov.
Parallellt utvecklas nya målningsmetoder, som avancerade sprutsystem och 3D-skrivare. Självläkande färger, som minskar behovet av underhåll, är också på väg från vision till verklighet.
Hållbara innovationer i praktiken
Dagens kunder ställer höga krav på färger som är både miljövänliga och hälsosamma. Med ökad tillgång till information online är miljömärkningar som Svanen allt viktigare.
– Vår filosofi är att skapa produkter som är bättre för miljön och hälsan, samtidigt som de håller hög kvalitet. Idag är över 90 procent av våra sålda färger Svanenmärkta, säger Johannes Karlsson, landschef för Flügger Sverige.
I år lanserade Flügger Dekso AÏR, världens första färg med Asthma Allergy Nordic-märkningen, som även uppnått certifieringarna Svanenmärket, M1 och EU-Blomman.
Tekniska innovationer som smarta färger och nya appliceringstekniker, tillsammans med nya EU-lagstiftningar, kommer att forma branschen framöver.
– Vi måste möta kunderna både i våra butiker och online för att fortsätta vara relevanta, avslutar Karlsson.