XL-Bygg var sedan tidigare återigen nominerad till årets Empati Grand Prix inom kategorin Bygg & DIY. Nyligen fick kedjan ta emot priset som vinnare i sin kategori – för tredje gången.
Utmärkelsen Empati Grand Prix baseras på ett indextal som grundar sig på resultaten från Kundempati Index undersökningar. I undersökningen mäts den upplevda kundempatin för flertalet huvudområden på en femgradig namngiven skala från ”mycket empatiska” till ”inte alls empatiska”.
-Vi är väldigt stolta och glada över de framgångar vi har nått de senaste åren. Både vad gäller marknadsandelar och branschpriser. Vi gör många bra saker genom hela kedjan och det är ett bra samarbete mellan alla parter, alltifrån servicekontor till våra medlemmar, kunder och leverantörer. Vi har tillsammans en vilja att vilja skapa någonting bättre, säger Carl Littlewood, Kedjechef XL-Bygg.
Utmärkelsen och priset bygger på kundernas betyg
-Vi är riktigt stolta över att ha vunnit Empati Grand Prix 2024. För oss på XL-BYGG handlar kundmötet om mer än bara produkter – det handlar om att verkligen förstå våra kunders behov och bygga långsiktiga relationer. Den här utmärkelsen är ett kvitto på vårt engagemang för att sätta människan i centrum i allt vi gör, säger Mischa Moszkowicz, Marknadschef XL-Bygg.
Undersökningen visar bland annat på kundempatins betydelse för kundernas val av varumärke. Årets undersökning visar också på att kunderna värdesätter empati mer än någonsin och att varumärkesupplevelsen direkt påverkar kundernas val av varumärke och affär.
XL-Bygg har sedan starten av Empati Grand Prix 2020 vunnit priset 2020, 2023 och nu 2024.
Om priset
XL-Bygg är Sveriges bästa företag inom Byggvaruhandel & DIY på att förstå, hjälpa och bry sig om sina kunder enligt Empati Grand Prix 2024. Empati Grand Prix är en av Sveriges främsta utmärkelser inom kundbemötande.
Den baseras på Kundempati Index – Sveriges största undersökning om kundempati.