Dahl utvecklade sina digitala lösningar tillsammans med kunderna och ökade kundnöjdheten. Nu kan deras kunder få tag i produkter när de behöver, och det spelar ingen roll om klockan är tre på eftermiddagen eller tre på morgonen.
De digitala verktygen gör att kunderna enkelt kan beställa material till byggarbetsplatsen från en produktaffisch. De kan också besöka Dahls dygnet-runt-öppna butiker utan personal.
Kunderna sköter sig själva. Magnifikt.
Digitialiseringen öppnar upp för helt nya lösningar och den kapacitet som finns i dagens datorer gör också att artificiell intelligens kommer bli något att räkna med.
Nu har startup bolaget Bubo.AI utvecklat en teknik grundad på artificiell intelligens som kan göra ditt företag lönsammare utan att du behöver öka volymerna eller pressa inköpspriserna. Företaget identifierar helt enkelt de kunder som är beredda att betala mer för dina produkter än det pris du har satt efter gängse prissättningsmodeller.
Värdebaserad prissättning är vägen framåt, enligt Bubo.AI. Och det är ju logiskt att ökad service och andra värdeskapande åtgärder för kunderna också får ett positivt utfall i prissättningen.
Det vet vi ju alla. Individuella behov, kräver individuella lösningar. Då kan man också vara beredd att betala mer för att få problemet löst.
Men du behöver inte avslöja dig själv att du vill undersöka om en kund är beredd att betala mer – det ska den artificiella intelligensen fixa. Data är vår tids nya guld.
Per Gidlund