Beijers gav 19,5 procents rabatt med anledning av att bolaget grundades 1915 och fyllde 100 år. Ett datafel gjorde dock att en mängd kunder fick uppemot 100 procents rabatt. En av kunderna krävde att köpet skulle gå igenom men förlorar i Allmänna reklamationsnämnden.
Den 26 oktober 2014 hade Beijer med anledning av sitt stundande 100-årsjubileum en kampanj med den något udda rabattsatsen 19,15 procent vilket anspelade på etableringsåret 1915. Rabattsatsen, orsaken till denna och att hela sortimentet omfattades av kampanjen framgick tydligt på hemsidan.
Bolagets datasystem kände dock inte av skillnaden avseende olika storheter (paket, kvadratmeter, löpmeter etcetera) vilket gjorde att ett antal kunder i internetbutiken fick rabatter på mellan 90 och 100 procent på sina beställningar.
Dessa kunder kontaktades omedelbart och bolaget erbjöd som kompensation för systemfelet, förutom den utannonserade rabatten på 19,15 procent, ytterligare en rabatt på 25 procent på ett framtida köp. Utan den felaktiga rabatten skulle det av kunden beställda golvet ha kostat 20 968 kronor.
Felaktig uppställning
Med den utannonserade rabatten skulle priset ha blivit 16 953 kronor. Innan den aktuella beställningen godkändes visades en felaktig uppställning av totalt pris och den totala rabattsumman (Summa artiklar: 1 834 kronor och total rabatt: 19 134 kronor), en rabatt på 91,3 procent av ursprungspriset. Beijer anser att ett sådant pris måste framstå som fullständigt orimligt för var och en. Trots flera försök kunde en lösning med den aktuelle kunden inte nås.
I stället gick kunden till Allmänna reklamationsnämnden som nu ger Beijer rätt. Nämnden stöder sig på regeln i avtalslagen om så kallat förklaringsmisstag. En part ska inte behöva vara bunden av ett innehåll som den andra parten borde ha insett att det var felaktigt.
Nämnden anser här att det avtalade priset ”avviker på ett så markant sätt från gängse pris på golv av det aktuella slaget” att kunden borde ha insett att priset var lägre än vad säljaren avsett.