Start up-bolaget HandyDay har fått 900 000 kronor i stöd av Vinnova för att utveckla ett digitalt ekosystem som kopplar ihop köpare och säljare i byggbranschen.
– Vi gör det enkelt för köpare att söka och hitta leverantörer inom olika kategorier. Vår tjänst gör det enkelt för underentreprenörer att veta vilka byggare som är i behov av deras tjänster, säger Bertil Winzenburg, vd på HandyDay.
Exempelvis, om en upphandlare på ett byggföretag är behov av sprinklerentreprenörer i Sundsvall så ska de med Handydays lösning kunna söka sådana entreprenörer i den staden. De företag som är tillgängliga kommer att presenteras i Handydays digitala lösning.
Molnet förenklar
Tjänsten är molnbaserad och vem som helst kommer att kunna teckna abonnemang och logga in på Handydays hemsida och använda den. Bertil WInzenburg framhåller att fördelen med tjänsten är att bolagen slipper att göra manuella upphandlingar och att all information sparas och kan återanvändas i den digitala lösningen
– Primärt kommer vi att presentera en lösning som kopplar ihop huvudentreprenörer och underentreprenörer, och den lanserades i februari. Därefter kommer vi att utveckla en lösning som även hanterar materialleverantörer, fastighetsägare och konsulter. På sikt kommer vi att vilja koppla upp oss mot ett antal bygghandlare.
Blir sökbara
På den digitala plattformen kommer företagen att kunna presentera sitt bolag så att de blir sökbara baserat på den region och det erbjudande man har.
– Med vår tjänst kan man antingen handla upp tjänster eller offerera tjänster beroende på var man är i näringskedjan. En del fastighetsägare kanske alltid upphandlar eller så är det huvudentreprenören som gör det. Vissa entreprenörer kanske både upphandlar och offererar ifall de är både beställare och entreprenörer, säger Bertil Winzenburg.
Modernisering behövs
Bertil Winzenburg har varit byggledare och upphandlingsledare sedan mitten på 1990-talet. Han har också varit vd för ett antal bolag och drivit flera verksamheter, och han är övertygad om att Handydays digitala ekosystem kan effektivisera byggbranschen.
För två år sedan träffade han en ett antal underleverantörer som beskrev hur administration och beställningar fungerar i idag.
– Jag insåg att upphandlingar i byggbranschen ser ut ungefär på samma sätt som för 25 år sedan. Upphandlingarna görs manuellt. De är väldigt personberoende. Inköparna upphandlar för stora belopp, men de går ofta till samma leverantörer. Och det gör att branschen ändras väldigt lite.
Enligt honom har de som upphandlar i byggbranschen väldigt stora befogenheter jämfört med andra bolag.
– En projektledare i byggbranschen kan ha större mandat att handla än nästan vad en vd har på ett börsnoterat bolag.
Enklare kontroll
Bertil Winzenburg framhåller att inköpscheferna på större byggföretag gärna vill prova nya entreprenörer. Genom Handyday kommer de enkelt att kunna göra bakgrundskontroller på bolag de vill göra innan de upphandlar nya relationer.
Tjänsten kommer dessutom att hjälpa underentreprenörer hitta uppdrag och att lämna offerter.
– De säger själva att de har svårt att veta vilka byggen som är behov av deras hjälp, och de är i regel upptagna med sina uppdrag och har inte tid att uppdatera sina kunder om när de är tillgängliga. Dessutom vill projektledare, entreprenadingenjörer och inköpschefer inte bli nerringda med frågor när de inte är i behov av hjälp.
Varor nästa steg
Handydays digitala molntjänst kan också användas vid upphandling av byggmaterial, och Bertil Winzenburg anser att det finns en brist på sådana digitala lösningar.
– Vi har en lösning som är helt unik när det gäller att söka entreprenörer och handla tjänster. I början kommer vi att fokusera på tjänsteupphandlingar. Men vi kommer att jobba oss mot produkter i framtiden.
Andra digitala upphandlingstjänster
KlarPris.se är en inköpsportal som samlar leverantörer riktade mot installationsbranschen. Den uppger att de hjälper mer än 1400 bolag inom byggbranschen med att optimera deras inköp.
Buildflow.se är en digital inköpsportal som erbjuder prisjämförelser mot rabattavtal för att ge köpare av byggvaror en bättre marknadsöverblick. Genom portalen uppges beställare nå närmare 5 miljoner bygg-, järn- och färgvaror från cirka 120 återförsäljare i Sverige.
Byggbasen.com är en leverantörsportal som uppges ha 17000 leverantörer och entreprenörer registrerade i tjänsten. Genom portalen kan man kommunicera med varandra, hantera offertförfrågningar och jobba i projekt.
Per Gidlund