Thomée passade på att fira 125 år på mässan i Göteborg den 18-19 oktober. Här nedan får ni träffa utställare och återförsäljare.
85 utställare och cirka 600 besökare från hela Sverige och från Åland fick njuta av Lena Philipsson och Lasse Kronér på onsdagskvällens middag. Flera utställare passade på att visa upp helt nya sortiment under egna varumärken och en utställare presenterade sin nya mobila utbildningsbod utanför mässhallarna. Här möter ni utställare och besökare.
Habo tar hänglåsen tillbaka till bygg- och järnhandlarna. Ett nytt sortiment under Habos eget varumärke presenterades efter två och ett halvt års förberedelser. Nu blir man inte längre beroende av Abus betydligt dyrare sortiment.
– Bygg- och järnhandeln har tappat lite grand av försäljning till lågprisaktörer som Jula och Clas Ohlson och så vidare på främst de ickeklassade låsen och det beror mycket på prisbilden, säger Mattias Löwenborg på Habo som här ovanför står tillsammans med kollegan Håkan Isaksson.
Priset blir ned emot hälften av de tidigare priserna för motsvarande lås. Men Mattias Löwenborg utlovar minst lika bra kvalitet som tidigare. Vill man ha klassade lås lanserar Habo dessutom ett svensktillverkat som kommer att kosta lite mer.
Habo visade också upp ett nyckelskåp med förvaring av nycklar till exempel det egna huset som kan monteras på väggen och sedan öppnas med kodlås.
Anders Nilsson, ny försäljningschef på Volution Nordic Group (Fresh/Pax) visade upp Freshs nya handdukstorkare som har fördelen av att vara effektreglerad och timerstyrd. Dessutom kan den styras från mobiltelefonen via en app om man håller sig i närheten av huset. Torken som hänger lodrät rymmer upp till fyra handdukar.
Här fångar JBF:s kamera det exakta ögonblicket när Mikael Nilsson på Thomée slår mitt i prick på en pingisboll som rullar igenom Plannjas produkter. I övrigt presenterade Jörgen Palm på Plannja mest gamla pålitliga produkter inom tak och avrinning när han träffade kunder på plats.
– Vi lanserade klicktakplåten Trend för tre år sedan och det har nu blivit vårt hetaste tak försäljningsmässigt, berättar han.
Tremco-Illbruck hade placerat en bod utanför mässhallarna i år. Den ska föras runt bland bygg- och järnhandlare i Sverige och fungera som utbildnings- och demonstrations lokal med olika fönstermodeller för återförsäljare och slutkunder.
– Vi vill visa hur man kan göra en tät fönsterinstallation och de som genomgår den teoretiska och praktiska kursen under några timmar blir certifierade, berättar Martin Seeliger på Tremco-Illbruck.
Ett par besök som redan hunnits med hos byggmaterialhandlare på Västkusten fick, berättar Seeliger, mycket god respons.
Här visar Håkan Kellerman på Hultafors upp diplomet som visar att Thomée utsett Hultafors till årets företag 2017. Det blev många jubelrop när Kellerman steg upp på scenen på onsdagskvällens middag för att ta emot priset.
– Jag är väldigt stolt och rörd över detta. Det är många kuggar, alltifrån lager till kundtjänst, marknad och försäljning som är med så det är en seger för lagmaskinen, säger han.
3M visade upp sina nya glasögon som ska hålla borta imman. Glasen som också har UV-skydd är impregnerade med scotchgard som gör dem 25-30 gånger med motståndskraftiga än andra imskydd. Normalt sett tappar glasögon sin imskyddande effekt efter 4-5 gånger medan det här handlar om cirka fem gånger mer. Ulf Waschl kunde bevisa detta genom ett par glasögon med två olika imskydd på vardera glaset. Skillnaden var påtaglig.
Seab har nu fått försäljningsagenturen på Gorillas tejper och limmer och O’Keeffe’s hand- och fotkrämer som är populära hos bland andra hantverkare och bilmekaniker i USA, England och Kanada och är helt doftfria. Därmed slipper kunderna gå in i kosmetikabutiker för att finna produkterna. Håkan Arnby är glad över att ha lagt de nya produkterna till sin tidigare portfölj med bland annat Turtle Wax och WD 40-sprayerna.
– Vi har en styrka att kunna marknadsföra detta.
Fast har fram till nu haft sitt fokus på ett antal infästningsprodukter men under årets Thomée-mässa hade man förberett ett rum bakom draperier för att visa ett helt nytt eget sortiment med beslag. Här kunde återförsäljarna se hur denna nya produktgrupp paketeras och hur hyllorna kommer att se ut i butik. Fast har tänkt till i paketeringen genom att minska vikten och göra stabila förpackningar med tre lager wellpapp vilket gör att de håller för transporterna. Hyllformaten som är förstärkta har anpassats till de tre olika förpackningsstorlekarna. Nu blir det lättare för butikspersonalen att bära omkring på 10-12 kilo tunga paket istället för kanske 20 kilo.
– Det kan se ut som ett krig därute med de här produkterna och vi är de första som tänker på butik och struktur och ordning kring detta, säger Fredrik Toth som här står framför hyllan med kollegan Roger Carlsson.
Martin Lembke på Bårebo visar här upp två nya pannlampor. Den ena har en sensor som gör att man bara behöver röra handen framför pannan för att lampan ska tändas och släckas. Man slipper alltså röra knappen med smutsiga händer eller klumpiga arbetshandskar. Den andra lampan tänds och släcks traditionellt med har laddningsbara batterier och en oval ljusbild anpassad till ögonens eget synfält så att man slipper röra på huvudet.
Peter Baarman, Robert Lingnell och Sverker Jansson på Woody-anslutna Mattssons Godby på Åland hade tagit sig till Göteborg för att spana in nyheter och handla. Här få de lite tips av Ann-Cristin Lindholm på Hultafors.
– Det var väl inte så mycket revolutionerande nytt på mässan men vi är i första hand här för att skapa kontakter och passa på att handla. Man får också mycket inspiration när det gäller koncept och att visa upp varor i butiken, säger Peter Baarman.
Sven Spjuth på Masi visade upp förra vinterns nya snösläde med patenterad förstärkning i bakkant som samtidigt kan fungera som ett handtag för släden. Den sedvanliga gröna färgen har bytts ut mot blå.
– Vi tog en risk med att byta färg på den gamla storsäljaren men det har fallit väl ut.
Den förra snöfattiga vintern kanske förbyts i en med vit vinter där snösläden får prövas på allvar.
Magnus Trolander på Morakniv visar upp den senaste nyheten. Handtaget på hantverkskniven har bytts från plast till gummi. Det gör att användarna får en säkrare hantering genom att kniven inte glider av med blöta arbetshandskar eller svettiga händer. Och gummi leder inte kyla som plast gör. Spetsen är som vanligt avrundad.
Tebo har ett nytt nivåsystem för de stora kakel och klinkers som blir allt mer populära. Med en liten plastsnurra som skruvas för hand och inga andra verktyg slipper man fogsprång.
– Kraven blir högre i utförandet med större format på kakel och klinkers. Det här förenklar arbetet betydligt och det blir väldigt jämt mellan fogarna, säger Martin Palmkvist , vd på Tebo.
Daniel Johansson på Wareco som här intervjuas av JBF:s webb-tv hade satt fram arbetsbänken för att visa hålsågning med Pro-Fits produkter. Många gillade vad de såg.
– Wow, säger de när de tittar på. Många har koll på det här i dag och det här är produkter som går mycket starkt för oss.
Al-Kos Per Sundahl visade upp både hydroforpumpar för brunnarna på landet och dränkpumpar för att tömma källaren på vatten om olyckan är framme. En vedklyv fanns också med i montern. Han var nöjd med mässan.
– Det är bra att få visa upp sig och träffa representanter för butikerna.
Ulf Olsson, inköps- och marknadschef på Thomée var mycket nöjd.
– Mycket bra stämning och oerhört engagerade kunder och leverantöer.
Thomée har medvetet strävat efter smidiga och snygga butikslösningar vilket utställarna nappat mer och mer på för varje år.
– Man har verkligen anammat det i år på vårt 125-årsjubileum och det ska de ha en eloge för.
Men hur tar kommer man åt det åtråvärda utrymmet i butikerna?
– Vår framgång ligger i att våra säljare jobbar väldigt nära våra leverantörer. De hjälper våra säljare att vara bäst i kampen på fältet.
Ulf Olsson vill ändra den traditionella bilden av grossisterna.
– Vi ser oss mer som butikernas inköpare än som grossister. Det vi säljer är mest efterfrågat på marknaden. Det är vi som gör jobbet bakom som kanske inte alla ser, en massa analysarbete bland annat, men som gör att butikerna kan fokusera på försäljning istället.