Bläddrar: Nyheter

Magnus Johansson har utsetts till VD och Landschef för Kesko Sverige – där varumärkena K-Bygg och Onninen ingår – från och med den 5 maj 2025. I denna roll kommer han att ingå i Keskos ledningsgrupp för divisionen Bygg- och Teknisk handel (BTT).

Som första aktör på den svenska marknaden introducerar nu Dana Lim ett D4-lim med 20 % förnybart material. Det nya limmet, ProFect® Bio 2417, överträffar marknadsstandarderna och är ett viktigt steg mot en grönare produktion inom träindustrin.

Att ta steget från oljebaserad till vattenbaserad färg var ett banbrytande beslut för Flügger redan på 1970-talet. Nu, drygt 50 år senare, fortsätter företaget att utmana sig självt – och branschen – för att driva hållbar utveckling framåt.

XL-Bygg Kungsbacka har nyligen genomgått ett generationsskifte där Alexander Moberg tar över rollen som VD från Håkan Osbeck som sedan han grundade bolaget 1992 även har adderat till fler anläggningar, XL-Bygg Mölndal och XL-Bygg Fjärås.

Gustavsberg, ett välkänt svenskt varumärke lanserar nu Estetic köksblandare, en ny serie som kombinerar modern design med avancerad funktionalitet. Med fokus på hållbarhet, smart teknik och användarvänlighet är Estetic utvecklad för att möta både estetiska och praktiska krav i dagens kök.

ARDEX fortsätter satsningen på miljö och hållbarhet genom att nu välkomna Conny Kjerrulf i rollen som Nordic Sustainability and Documentation Specialist. Tjänsten innebär ett samlat nordiskt ansvar för bland annat miljö- och hållbarhetsarbete, tillhörande produktdokumentation och miljödatabaser.

Medan många i branschen håller tillbaka under lågkonjunkturen väljer PPG att satsa framåt. Genom att rulla ut sitt nya koncept Alcro Studio i över 80 butiker under 2025, vill de stärka sin position i färgfackhandeln – och de gör det genom att ta fasta på de trender som just nu driver marknaden.