Bläddrar: Okategoriserade

1940-talet närmade sig sitt slut, men det andra världskriget kastade fortfarande sina skuggor över Europa. Återuppbyggnad och ransoneringar gjorde vardagen gråare. En egen bil var för de flesta en ouppnåelig dröm, även i vårt skonade Sverige.

Det glada 20-talet led mot sitt slut och även Fords populära modell T, världens mest sålda bil, som hängt med ända sedan 1908. I USA ökade bilproduktionen år för år och i takt med den kraven på motorstyrka, komfort och prestige. T-Forden blev trots sina kvaliteter omodern, vilket även Henry Ford, fastän motvilligt, fick lov att erkänna. En ny Ford måste fram och det fort.

Grahams historia som personbilstillverkare blev kort, 1927 – 1941. De tre bröderna Paige, Joseph, Robert och Ray hade i början av 1920 talet sålt sin tillverkning av populära lastbilar till Dodge, där de fortsatte att jobba i framskjutna positioner. Alldeles innan Dodge 1927 såldes till Chrysler  Corporation lämnade de företaget och förvärvade Paige-Detroit Car Co.

Rubriken pekar på den fantastiska framgångssagan bakom Jaguar som sport- och lyxbilstillverkare. Även om tekniska framsteg och tävlingsresultat inte alltid motsvarats av ekonomisk framgång har Jaguar alltid framstått i ett skimmer av elegans och prestanda.

Under de sista skälvande månaderna före den stora börskraschen i slutet av 1920-talet, presenterades Cord L 29. En bil som pris och lyxmässigt skulle ligga emellan den verkliga toppen och mellanprisklassen.

Det vi i Sverige populärt kallar dollargrin började dyka upp efter andra världskriget då de amerikanska bilarna blev allt större, blankare och motorstarkare, med en formgivning som skulle associera med jetjaktplan och rymdskeppsfantasier.

Vincenzo Lancia, född 1881 i Fobello i Italien, var en av de tekniker och entusiaster som i bilens barndom genom banbrytande idéer och raffinerade tekniska lösningar visade vägen mot den moderna bilen. Lancia Astura är ett exempel där tidlös form och utsökt teknik förenas.

Armstrong Siddeley bildades 1919 når Armstrong Withworth slog samman sin biltillverkning med Siddeley Deasy. Företaget blev känt för att bygga familjebilar av hög kvalitet, men även för produktion av flygmotorer och sedermera välkända stridsflygplan.

Symaskins, cykel eller verktygstillverkning var ofta grunden till 1800-talets biltillverkning. För Panhards & Levassors del var det verktyg, men man startade redan på 1880-talet med utveckling av självgående vagnar. År 1898 kunde man ståta med att man var den största biltillverkaren i Europa med 336 bilar och under 1902 sålde man drygt 1000 bilar.