Hornbach redovisar sitt bästa resultat sedan starten i Sverige 2003 med en omsättningsökning på drygt elva procent.
2015 var ett bra år för byggbranschen generellt, men men resultaten varierar för kedjorna. Hornbach har idag en omsättning på närmare 1,6 miljarder kronor vilket är en procentuell ökning på drygt elva procent jämfört med föregående räkenskapsår. Hornbach tror i ett uttalande att satsningar på kundnöjdhet, god arbetsmiljö och ett brett sortiment ligger bakom utvecklingen. Yttre faktorer uppges vara ”hemmafixarnas intresse för renovering och inredning, samt rörligheten på bostadsmarknaden”. Med samma antal varuhus som 2014 har Hornbach dessutom ökat sitt rörelseresultat till 25,9 miljoner kronor.
– Vi har satsat mycket på att kunna ge kunderna det där lilla extra utöver det självklara som kunnig personal, ett brett sortiment och bra priser, säger Oliver Garrecht, VD på Hornbach. Några exempel är vår proffskundsservice med personliga kontaktpersoner i våra varuhus, hyrservice där vi har ett stort urval av maskiner att välja mellan, vårt badrums- och kökscenter samt hantverkarservice där kunden kan få än mer hjälp med alla delar i renoveringsprojektet. Flera av dessa satsningar är relativt nya och har startat i utvalda varuhus, men när vi nu sett att de uppskattas av våra kunder så kommer vi att erbjuda dessa tjänster i alla våra varuhus så småningom.
Men Hornbach har inte bara rekordsiffrorna från förra året att glädjas över, utan har även kunnat visa på en ökning hittills under 2016.
– Självklart strävar vi alltid efter att bli bättre, men vi trodde nog att det skulle bli svårt att slå förra årets toppresultat redan nu under våren, säger Oliver Garrecht.