Ingen bransch växer så mycket på nätet som byggvarorna. 29 procent var ökningen förra året visar E-handelsbarometern. Branschen omsatte 3,6 miljarder kronor på näthandeln riktad till privatkonsumenter. En liten andel i förhållande till den fysiska byggmaterialhandeln till privatkunderna som beräknas omsätta drygt 40 miljarder kronor per år. Men ökningstalen är stora. 29 procent upp är mer än vad någon annan bransch lyckats med. Sport och fritid kommer på andra plats med 28 procent och därefter kommer inredning /möbler med 26 procent och barnartiklar/leksaker med 23 procent.
Den bransch som lyckats riktigt bra på nätet är hemeletronikbranschen som är uppe i en fjärdedel av den fysiska handeln, att jämföra med byggmaterialhandelns 9 procent.
Så här skriver författarna till E-handelsbarometern, som PostNord tar fram i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, om handeln med byggvaror på nätet: ” Under sensommaren började det komma indikationer på att den totala bygghandelns aggressiva tillväxt stannat av och i och med e-barometern Q3 stod det klart att även den digitala bygghandeln mattats av och visade den lägsta siffran på många år. Q4 var bättre men fortfarande låg i en historisk kontext. Eftersom bygghandeln länge toppat tillväxtligan bör det dock noteras att en ”låg” byggtillväxt motsvarar utvecklingstal som de flesta andra branscher skulle jubla över. Den digitala bygghandeln lyckades åstadkomma en årstillväxt på 29 procent och 3,6 miljarder i försäljning trots det klart svagare andra halvåret. Framtiden får utvisa om de stora tillväxttalen nu är förbi och byggbranschen blivit en bransch bland andra”.
Men en hint om den potential och utmaning som branschen ändå har ger författarna i följande passus: ”Bygghandelns e-handelsandel ligger därtill under snittet för sällanköpsvaruhandeln, vilket åskådliggör den tillväxtpotential som den digitala bygghandeln alltjämt har”.