Vindö Byggvaror AB levererar i hela Stockholms mellanskärgård. Den inriktningen har tagit fyra generationer att bygga upp och finslipa. Familjeföretaget i Värmdö håller fortsatt stenhårt på egenart och självständighet.
Daniel Kristiansen berättar hur han provade på både det ena och det andra innan han bestämde sig för att ta över företaget efter sin far och sin faster. Det var inte givet från början, även om han jobbat extra i företaget till och från sedan mellanstadietiden så gjordes ett ganska ambitiöst utbrytningsförsök.
Man hör ofta bygghandlare beklaga att det är svårt att locka in unga?
– Utifrån kan det här kännas som en ganska sluten bransch, kan jag tänka mig. Fram tills för inte så länge sedan var det en grabbigt, ruffig stil. Det kan nog ta en generation till att tvätta bort den tvivelaktiga image branschen hade fram till åtminstone 90-talet. Ett annat problem är att unga inte tänker på bygghandeln som ett ställe där man kan göra en fin karriär, vilket det finns många bevis på att man kan.
Har kedjorna tagit bort något av den självständighet som kanske passade den ursprungliga handlartypen bättre?
– Kedjorna är jätteduktiga på det de gör. Men de gör inte samma sak som vi. Har du inte någon som sitter där inne och med själ och hjärta hittar lösningar så kan man, om man generaliserar lite, aldrig få samma engagemang. Om ägaren jobbar i verksamheten så drabbas ju även denne av dålig arbetsmiljö eller missnöjda kunder. Och vi kan ju inte skylla på att vi inte har mandat att förändra heller. Som vanligt finns det förstås inga regler utan undantag, åt båda håll.
Är det sådana tankar som ligger bakom att Woody nu deklarerat att de inte längre vill uppfattas som en kedja?
– Det är det som är så bra med det som händer nu, tycker jag. Att vi äntligen hittat tillbaka till själen. I nya Sveriges Fria Bygghandlare kan man välja att även ingå i kedjan Woody, eller att inte göra det. Vi vill inte vara Woody, utan vi vill vara oss själva.
Vindö Byggvaror var helt fristående fram till 2013 då företaget blev delägare i Interpares (inte tvärtom!) utropas det på hemsidan.
– Vi ville egentligen inte vara med alls, utan det var jag som efter ett par år insåg att det var alldeles för tidsödande att sitta i leverantörsmöten varje dag. Man hann inte jobba. Nu fick man det mesta serverat. Det var bra avtal och i och med omdaningen till Sveriges Fria Bygghandlare är vi tillbaka till att kunna ha bra enskilda dialoger med leverantörerna också.
Utöver inköp är det bra att samarbeta runt nätverkande, miljö, utbildning och i framtiden kanske även stöd i digitaliseringen, tillägger han.
– Vi enskilda bygghandlare är kanske ett utdöende släkte, konstaterar han. Det kommer troligen inte att startas många nya fria bygghandlare. Sådana som vi kanske växer och startar egna småkedjor och mindre, eller mer nischade verksamheter som redan finns, utvecklas till kompletta byggmaterialleverantörer. Det kan tänkas, men någonstans blir det ett slut. Jag har svårt att se det på något annat vis. Och det är ok för mig. Företagets välmående går före hur branschens framtid ser ut och vi tror att vi kommer att kunna vara en udda fågel länge än.
Hur speciella är ni jämfört med vanligare bygghandlare? Är det geografiskt betingat?
– Precis som många andra är vi speciella. Vårt utbud och affär är förstås sprungen ur vårt läge mitt i skärgården, men också att vi behållit vår produktion. Och det är inte av strikt företagsekonomiska skäl. Släppte vi in en ekonom i det beslutet skulle den säga att hyvleri, det är ju jättedyrt! Det kan knappast räknas hem som enskild affär.
– Däremot om vi har hyvleri och en impregnering mitt i verksamheten, så betyder det att alla medarbetare förstår materialet mer. Vi får en väldigt hög lägstanivå kunskapsmässigt. Produktionen ger även en flexibilitet som gör att vi alltid kan leverera.
– Under pandemin hade vi nog inte tomt på någon hylla någon gång, även om vi var tvungna att säga nej till många nya kunder för att säkerställa att våra befintliga kunder hade det de behövde. Egen produktion kan även vara logistiskt fördelaktigt, när ett paket råvaror kan bli tio olika artiklar som kan fås fram snabbt.
Betyder det att er personal också är speciell?
– Vi är ett otroligt bra gäng. Förutom allt skoj vi har till vardags så hittar vi på många saker tillsammans, som träffar och utlandsresor. Många är kompisar privat och våra aktiviteter ger gemensamma minnen som skapar täta band vilket är till hjälp om det någon gång skulle hända att man blir grinig på varandra.
De 29 medarbetarna är allt från skeppare, hyvlare, chaufförer till säljare och de flesta kan fylla mer än en funktion. Som att köra lastbil eller underhålla anläggningen till exempel.
– Alla har en huvuduppgift, men jag vill inte höra ”det där är inte mitt jobb”.
Skärgårdsmiljön ställer leveranssäkerheten på sin spets – att inte stå där ute på något skär med hammaren i hand men utan material.
– Det är vi jätteduktiga på och det hänger på egen logistik. Det går fel även för oss ibland, men vi löser det. Vi har egen båt och egna bilar. Att enbart använda externa speditörer fungerar inte lika bra. En stillastående bil kostar, en stillastående chaufför kostar mer. Däremot använder vi många andra väldigt duktiga både redare och speditörer för speciella lösningar eller avlastning och har ett brett nätverk av dessa.
– En service är att kunderna kan ringa in och sedan komma med egen båt eller bil och hämta, även om vi har stängt.
Läget i skärgården med egen båt har även fört med sig andra affärsområden.
– Så till exempel hämtar vi in hundratals ton med byggavfall från främst öarna och får därigenom betalt båda vägarna med båten, samtidigt som våra kunder får ännu bättre service.
– I och med att vi har så brett sortiment av udda varor som grovt virke och speciella impregnerade artiklar och inte minst konstruktionssortering och snabba specialhyvlingar, så har vi utvecklats till att bli lite av en grossist för flera konkurrenter också. De är här och handlar dagligen, både enskilda handlare och de stora kedjorna.
Konkurrenterna kommer också och handlar?
– Ska du bara ha till exempel fem grova sparrar och har anläggning i Stockholm så är det tidsödande och dyrt att jaga rätt på och få hem det från sågverken. Att då köpa av en branschkollega kan vara både snabbare och billigare. Jag ser ingen motsättning i det och det är inget nytt egentligen.
Vad innebär det att ni har allt?
– Kanske inte riktigt allt. Men eftersom det mesta går ut med båt så måste vi ha en bredd. Kunden kan inte ha tio olika båtar som kommer eller göra en avstickare till grossen på lunchen om något fattas. Du vill att allt ska komma med samma båt.
– Så länge som en färgfackhandel fanns här på orten höll vi oss utanför färg. Att expandera på grannföretagens bekostnad skapar ingen bra stämning i lokalsamhället. När den verksamheten upphörde så ställde kunderna frågan till oss och då blev vi helhetsleverantör inom färg, inklusive måleriombud. Vi anställde väldigt kompetenta människor för att kunna även det riktigt bra. Vi har även byggt isolerade lådor för frostfria leveranser av färg både på land och till sjöss.
Rådgivning är en mycket viktig del, understryker Daniel.
– Vi fungerar mycket som ett centrum för främst små hantverkarfirmor. Därför är kaffemaskinen viktig som centralpunkt, där de kan och komma in och samtidigt passa på att klämma lite på grejerna och ställa frågor.
Personalen måste vara ödmjuka när kunden frågar om något vi inte kan svara på och alltid återkomma. Ingen kan svara på allt, men vi kan ta reda på allt. Ta frågan och återkom med svar. Då vet kunden att det alltid är enklast att höra av sig till oss, vi löser problemet!
Kostnadsökningar och byggstopp kan väl knappast ha gått er oförmärkt förbi?
– Absolut inte. Vi märker av det, men tack vare väldigt engagerade och kompetenta medarbetare tillsammans med drivna och påhittiga ledare så kunde vi snabbt få in nya kunder när andra vek.
De kunder som vill ha det udda eller klassiska har i och med konsolideringen fått allt färre att gå till. Det är den lilla gruppen vi är duktiga på, de är för små och omständliga för jättarna men passar oss perfekt.
Andelen byggare är runt 70 procent av kunderna, nästan helt uteslutande små företag med en eller några få anställda.
– Vår största kund står för ett par procent. Kundsammansättningen ser förstås olika ut beroende på årstid. Vi hamnar ibland i att vi blir något av lanthandel. Det tycker jag är kul. På sommaren är det många glassugna iklädda flipflops, badshorts och flytväst som kommer till brädgårn.
Vindö Byggvaror har sedan starten hela tiden varit självfinansierat.
– Det går bra. Otroligt bra faktiskt och det har det gjort i många år. Vi skulle kunna växa mycket mer, men vi har aldrig haft någon tillväxtstrategi och inte varit särskilt intresserade av det.
– Hög omsättning är ju kul, men mest ett mått på hur mycket du jobbat. På nedersta raden står det hur bra du gör jobbet. Jag vill ha en välmående verksamhet, leva gott på den och förhoppningsvis ge mina barn möjligheten att göra samma sak.
Historia & Fakta:
År 1935 köpte mjölnaren Edvin i Österhamn på Vindö den verksamhet som 1975 blev Vindö Byggvaror AB. Från början var det en ångdriven kvarn. Med ångmaskinen sågades också timmer från skärgården. Edvins son Bernt tog över på femtiotalet och inriktade företaget mot hyvleri och byggmaterialhandel.
I början av 1960-talet byggdes Djuröbron och företagets egen hamn med lastkaj för större båtar blev den yttersta hamnen i mellanskärgården. I och med det började byggmaterial köras ut med egen båt. Timmersågningen upphörde och färdiguppsågat virke köptes istället från större sågverk i Norrland. Hyvleri och virkesimpregnering blev kvar.
I och med bygget av fartyget Hurtig Rut år 2000 tog leveranserna i skärgården fart ordentligt.
Daniel Kristiansen är sedan 2017 den som driver familjeföretaget vidare. Leveranser sker förutom med egen båt också med lastbilar i huvudsak inom Värmdö kommun men även till flera kunder i Stockholmsområdet.
Omsättningen 2023 uppgick till cirka 80 miljoner kronor och antalet året-runt anställda är 27 personer. Hittills i år har försäljningen ökat med 16 procent jämfört med samma period 2023.