Den allra första Finfodagen skulle bli en inspirationsdag. Men leverantörer och återförsäljare möttes i ett engagerat samtal om hur artikelinformationen ska bli bättre. Samarbete var ledordet.
Finfo som numera ingår i Logiq Sweden bjöd in branschen till en inspirationsdag i Spårvagnshallarna i Stockholm i förra veckan. Både leverantörer och kedjeföreträdare fick under avspända former berätta om sina erfarenheter av att strukturera informationen av de miljoner varuartiklar som bygghandlarna saluför.
Moderatorn Julia Rosqvist styrde samtalen som fördes i en soffa på scenen där de medverkande avlöste varandra. Lena Sundqvist, vd på Logiq Sweden, inledde tillsammans med sin kollega Pär Wiklund och Knut Rosness som representerade ledningen på moderbolaget i Norge.
Andreas Lindkvist från Jeldwen/Swedoor och Mikael Jönsson på B & B Tools (bilden) beskrev hur de arbetat med att strukturera sin artikelinformation. B & B Tools har 107 000 artiklar att hålla reda på så arbetet tar tid.
– Vi har koll på grundinformationen men ska ner på förpackningsnivå, sa han.
Beroende av leverantörerna
Johan Fors på Woody Bygghandel och Daniel Norlin på Beijer Byggmaterial fick sedan vittna om hur beroende de är av leverantörerna för att få en korrekt och för kunden värdefull information. Johan Fors gnällde lite på leverantörerna som inte är mer aktiva i sammanhanget.
– Se det som en fantastisk säljkanal och inte ett jobb, uppmanade Johan Fors som menade att det fanns aktörer också i lokalerna denna dag som inte skötte sig.
Men Jonny Kohlström, affärsutvecklare på Ahlsell som talade efter lunchen menade att bygghandlarna själva har ett stort ansvar. Han skildrade hur Ahlsell lagt ner stora pengar på konsultkostnader och ett otal antal timmar på att lägga grunden till en struktur i informationen om Ahlsells 1,2 miljoner varor.
– Vi hade inte gjort vår hemläxa men nu har vi gjort och nu kan leverantörerna ta vid.
Såg mört ut
Efter sommaren räknar Ahlsell med att ha ordning på sin nätbutik med bra information om åtminstone 85 procent av sina artiklar.
Men från början såg det mörkt ut. Jonny Kohlström visade hur han en gång sökte på olika ord för att hitta skor på Ahlsell hemsida och det var nästan lönlöst.
– Man kommer inte i mål om man inte gör det här, sa Jonny Kohlström.
Johan Fors på Woody berördes av berättelsen om Ahlselles resa.
– Jag skulle nog inte vilja göra den resan. Jag är impad, sa han.
Priset till årets Finfo-leverantör delades ut för första gången till den leverantör som anses ha hanterat sin artikelinformation på ett bra sätt. Priset gick till golvtillverkaren Pergo.
Finfodagen lockade 125 besökare.