En färsk undersökning visar att 87 procent av seniorerna väljer en specifik bygghandel om de erbjöds en unik rabatt. Den kändaste bygghandeln är Bauhaus följd av Byggmax, K-Rauta, Beijer Bygg och XL Bygg. Undersökningen är gjord av Smart Senior som är ett fristående företag som arbetar med rabatter och förmåner för alla som fyllt 55 år. Inte helt oväntat är det byggmaterial (73 procent) som står högst på inköpslistan när man besöker en bygghandel. Men man går även till bygghandeln för att köpa trädgårdsartiklar (39 procent) och verktyg (39 procent). Endast 11 procent köper sina utemöbler där. Priset är det som svenska seniorer uppger vara det viktigaste vid köp av byggvaror (51 procent). Även servicen (43 procent) och kvaliteten på varorna (41 procent) är viktiga faktorer. – Detta visar att seniorer bör vara en intressant målgrupp att ta fram unika erbjudanden för. Kan man dessutom erbjuda bra service och kvalitet på sina produkter så är finns stora möjligheter att attrahera seniorerna som målgrupp, säger Peter Antonsson, affärsutveckling Smart Senior.
Detta handlar seniorerna på bygghandeln: 1. Byggmaterial (73 procent) 2. Trädgårdsartiklar (39 procent) 3. Verktyg (39 procent) 4. Färg (38 procent) 5. Inredning (19 procent) 6. Belysning (18 procent) 7. Utemöbler (11 procent) 8. Annat (2 procent)
Detta är viktigt för seniorerna: 1. Priset (51 procent) 2. Servicegrad/personal (43 procent) 3. Varornas kvalitet (41 procent) 4. Geografiskt läge (29 procent) 5. Utbud (21 procent) 6. Annat (1 procent) Dessa bygghandlare känner man bäst till (max tre alternativ): 1. Bahaus (81 procent) 2. Byggmax (77 procent) 3. K-rauta (74 procent) 4. Beijer Bygg (70 procent) 5. XL Bygg (58 procent) 6. Hornbach (42 procent) 7. Skånska Byggvaror (41 procent) 8. Woodys Bygghandel (29 procent) 9. Fredells (18 procent) 10. bygghemma.se (9 procent)