Rubriken pekar på den fantastiska framgångssagan bakom Jaguar som sport- och lyxbilstillverkare. Även om tekniska framsteg och tävlingsresultat inte alltid motsvarats av ekonomisk framgång har Jaguar alltid framstått i ett skimmer av elegans och prestanda.
Efter första världskriget hungrade världen efter motorfordon. Hundratals bilmärken såg dagens ljus men var fortfarande ingenting för de stora massorna. Motorcyklar var däremot inte ouppnåeliga och med en sidovagn kunde man i alla fall färdas tre.
Det var bakgrunden till att William Lyons 1922 startade Swallow Sidecar Company tillsamman med William Walmsley. Företaget expanderade snabbt och 1927 började man även tillverka specialkarosser för bilar.
Namnet ändrades till Swallow Sidecar & Coachbuilding Co. Redan påföljande år tog man bort Sidecar ur företagsnamnet eftersom tillverkningen av sidovagnar minskat dramatiskt.
1931 och eget bilmärke
Hösten 1931 lanserade Lyons ”SS” – en egen sportbil med motor från Standard 16. Förkortningen var välfunnen och kunde tydas på olika sätt. På kylarmärket stod Standard Swallow, men det kunde även tydas som Super Sports. Företaget tillverkade SS 1 och SS 2 fram till 1936 då man bytte namn till SS Cars Ltd.
Samtidigt presenterades en hel ny bil -SS Jaguar med 2 ½ liter cylindervolym. För att öka prestandan anlitades Harry Weslake och William Heynes för att konvertera sidventilmotorn till toppventil.
Harry Weslake var ”andningsexpert” och bl. a. känd för Rolls Royce Merlin flygmotorer som fanns i Spitfire, Bentleys racingframgångar och senare som tillverkare av moderna 4-ventilade speedwaymotorer. Den mest kända bilen under slutet av 1930-talet blev SS 100 som toppade 160 km/tim och accelererade 0 -100 km/tim på 10,5 sek.
SS blev en belastning
Under andra världskriget bytte företaget namn till Jaguar Cars Ltd. Initialerna SS gav en obehaglig smak i munnen i takt med Hitlers SS-truppers härjningar i Europa.
Resten är vad man säger historia. Jaguar har gång efter annan utvecklat banbrytande konstruktioner som tagit marknaden med storm.
Här några exempel; XK 140 och 150, MK l och ll, C-Type, E-type, XJ 6,
Ju fler kockar…….
Jaguar slogs ihop med British Leyland (BL) 1968 och dessa bildade Storbritanniens största bilföretag. 1972 drog sig eldsjälen, den numera adlade sir William Lyons tillbaka, vilket ledde till stor förvirring inom företaget och 1975 införlivades hela Jaguar i BL. I slutet på 70-talet lades flera fabriker ner och moralen bland arbetarna var låg. 1980 fick företaget en ny VD i John Egan som började återuppbygga företaget och 1984 blev Jaguar åter ett eget bolag. Följande år avled grundaren William Lyons. 1989-1990 köptes Jaguar upp av den amerikanska biljätten Ford. Jaguar-ägda Daimler följde även med i köpet, men finns fortfarande kvar som eget märke.
Även moderföretaget Ford hade en längre tid brottats med dåliga finanser och försämrade försäljningssiffror och till slut blev man tvungna att göra sig av med flera dotterbolag. Därför såldes den första juni 2008 Jaguar tillsammans med systermärket Land Rover till indiska Tata Motors, en mångfacetterad jättekoncern med många strängar på sin lyra.
Lars Cyrus