Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Järn Bygg Färg
    • Hem
    • Om oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Kontakta oss
    • Debattera
    Järn Bygg Färg
    Artiklar

    Svenska tak behöver ett kunskapslyft

    2023-10-11
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    Vi kanske utgår ifrån att svenska tak är världens bästa, med tanke på allt de måste stå ut med och våra stränga normer. Men att okunnigheten kräver stora insatser, menar i alla fall Mataki.

    Bakom kraven ligger inte något larm om byggfusk, utan en signal om att teknikutvecklingen gått fram mycket snabbt i denna starkt traditionspräglade verksamhet.

    – Jag skulle inte säga att det fuskas, problemet är att många inte riktigt förstår hur komplexa konstruktionerna kan bli, säger Hans Månsson, marknadschef och teknisk chef hos Nordic Waterproofing.

    Idag ser du en utveckling mot mer gröna ytor på taken. Man vill också använda sin takyta som energianläggning, med allt vad det innebär. Det ställer stora krav på materialen, men det ställer också stora krav på hur taken konstrueras.

    Växtbeklädda tak kan absorbera upp till 50 – 80 procent av det regnvatten som faller på taket. Det reducerar eller fördröjer vattenflödet till avloppen vilket förebygger att dessa blir överbelastade.
    Växtbeklädda tak kan absorbera upp till 50 – 80 procent av det regnvatten som faller på taket. Det reducerar eller fördröjer vattenflödet till avloppen vilket förebygger att dessa blir överbelastade.

    Från att lägga enkel takpapp handlar takbyggande idag om komplexa system.

    Mataki knöt an till det svenska när företaget i höstas lanserade Den Svenska Modellen.

    – Vi är ett kunskapsdrivet företag som vill vara med och utveckla takbranschen, Den svenska modellen är en satsning på våra strategiskt viktigaste områden, bland annat utbildning.

    Ett annat prioriterat område är hållbarhet där vi bland annat deltar i ett Vinnova-projekt som koordineras av Rise med syfte att ersätta fossilbaserad bitumen i takpapp med förnyelsebart lignin.

    Hans Månsson, marknadschef och teknisk chef hos Nordic Waterproofing.
    Hans Månsson, marknadschef och teknisk chef hos Nordic Waterproofing.

    Att man valde att kalla satsningen svensk i en tid när nästan all marknadsföring går ut på att uppfattas som så internationell som möjlig är en medveten profilering, förklarar Hans Månsson.

    – Vi känner att eftersom vi är producent i Sverige är vi duktiga på att veta vad som behövs på den svenska marknaden. En svensk modell säger vad vi står för, det vill säga systemlösningar som fungerar i vårt klimat, med hållbarhet, med ett svenskt regelverk, med utbildning och garantier.

    Mataki har investerat miljonbelopp i nya utbildningslokaler, främst för Matakis kunder, men på sikt räknar man med att även kunna ta dit konstruktörer, arkitekter och fastighetsägare.

    – Vi tycker det finns ett stort behov av utbildning, inte bara bland dem som monterar produkterna utan också för de som föreskriver och kontrollerar, fortsätter Hans Månsson. Det finns stor okunskap här. Man glömmer gärna bort taket, men satsar på fasader och de synliga delarna.

    Vi brukar säga att taket är husets femte fasad och faktiskt den viktigaste delen eftersom den skyddar underliggande konstruktioner.

    – Vi är ute och håller föredrag, på till exempel yrkeshögskolor. Som marknadsledare måste man bjuda på den kunskap man har.

    Komplexiteten har ökat kraven inte bara på takläggarna, utan på snickare och plåtslagare och alla som är inblandade i bygget som helhet. Mer samverkan behövs, menar Hans Månsson:

    – Framför allt samverkan med dem som involveras. Det kan vara att installera solpaneler eller gröna tak, men också andra materialproducenter, för allting hänger ihop i ett system.

    Ska det fungera rent tekniskt med uppsamling av dagvatten eller bygga ångspärr ska den som levererar isoleringen även göra tätskiktet. Vi vill samla all de intressenterna så mycket som möjligt.

    Energikraven har haft stor påverkan på takbranschen.

    – Vi vill bygga lufttätt och mer välisolerat och med ökade isoleringmängder på taken måste man också tänka på att de ska hålla att gå på och välja material därefter.

    Mataki har länge varit aktivt med standardiseringsarbete inom SIS, och drivit projekt som ett sätt att samla branschen och kunskapen, förklarar Hans Månsson.

    – För en takläggare har det blivit svårare att välja material. Vi jobbar med vad vi kallar projekteringsvägledningar.

    Där samlar vi beskrivningar av de olika materialen och hur de fungerar till takläggare och konstruktörer för att underlätta deras projektering.

    Tak är alltid med i byggprojekt. Ändå är det mycket som måste rättas till i efterhand.

    – Vi ser gärna att vi kommer med så tidigt som möjligt i byggprocessen. Att vi får lov att ha synpunkter på det som ritats och att man frågar Mataki hur tycker ni att detta borde lösas? Allt för att det ska bli rätt från början.

    Framtidens tak måste kunna göra mer och det är vad Matakis affärsutveckling handlar om, tillägger Hans Månsson.

    – Det vi funderar på är att kunna addera andra delar som är kopplade till tak. Vi har redan nu ett nära samarbetet inom koncernen vad gäller gröna tak genom Veg Tech, en av de ledande aktörerna inom vegetationsteknik i Norden för gröna tak. 

    Installation av solfångare, blåa taklösningar eller dagvattenhantering är andra exempel. Det finns tankar om lösningar för att magasinera vatten, eller tak som bromsar vattnet vid häftiga skyfall.

    Fakta om Mataki

    Mataki är en del av Nordic Waterproofing AB. Huvudkontor, produktion och lager finns i Höganäs.

    Verksamheten startades 1904 under namnet Malmö Takpappfabrik. Huvudprodukten på den tiden var enkel takpapp belagd med stenkolstjära. Namnet Mataki tillkom 1933 och var en förkortning av Malmö Takpappfabrik och Kemisk Industri.

    Den amerikanska uppfinningen takpapp impregnerad med oljeasfalt introducerades i Sverige år 1916, en produkt som under åren utvecklats till alltmer polymermodifierade tätskiktssystem som ersättning för den ursprungliga stenkolstjäran.

    År 2011 slogs Trelleborgs och Lemminkäinens tätskiktsverksamheter ihop och koncernen Nordic Waterproofing bildades.Tillverkning sker förutom i Sverige också i Danmark, Finland, Lettland och Norge. Koncernen omsätter cirka 4 miljarder kr med 1,150 anställda.

    (Visited 193 times, 1 visits today)
    Dela. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-post
    Föregående inläggBygma förvärvar Mattsons Bygg & Järn
    Nästa inlägg Färdigmålade trägolv

    Relaterade artiklar

    AI i bygghandeln: Så bygger Byggmax en smartare arbetsvardag

    Nyheter 2025-07-04

    Astma- och allergimärkt färg testas i stort bostadsprojekt i södra Stockholm

    Nyheter 2025-07-03

    Sveriges Fria Bygghandlare utmanar branschen – har ökat i nio månader i rad

    Företagande och Ekonomi 2025-07-02

    Kesko Sverige klar med omprofileringen till K-Bygg

    Företagande och Ekonomi 2025-07-01

    Förlags AB Järnaffärer

    Box 2082

    169 02 SOLNA

    Vx 08-514 934 00

     
    Maila oss gärna på info@jarnbyggfarg.se

    Få nyheter i mailen
    © 2025 Järn Bygg Färg - Branschtidningen för Järn-, Bygg- & Färghandlare

    Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.