Thomée utsåg för första gången Årets leverantör vid 2016 års mässa i Göteborg på torsdagen och fredagen. Tremco-illbruck fick priset för sin uppryckning gentemot återförsäljarna de senaste åren.
– Vi har försökt butiksanpassa vårt koncept och haft bra kontakt med Thomées säljare och återförsäljarna, förklarar Martin Seeliger, försäljningschef på Tremco-ilbruck, framgångarna.
För att och ett halvt år sedan talade Ulf Olsson, inköpschef på Thomée, allvar med Tremco-illbruck.
– Jag sa att de tänkte för lite på butik och att jag inte var nöjd.
Ulf Olsson berättar att Tremco-illbruck antog utmaningen och startade en resa. Nu är det Thomées största leverantör med en 18-procentig ökning och cirka 50 miljoner i försäljning.
– De har jobbat mycket med skyltning i butik och koncept. Och istället för att bara skicka en katalog med produkterna erbjuder de återförsäljarna att åka ut och utbilda dem.
Stolt
Martin Seeliger är stolt över den resa företaget har gjort.
– Vi har försökt butiksanpassa konceptet och försöker alltid få en direktkontakt med butikerna i stället för att bara gå genom Thomée. Då riskerar vi att bara bli en i mängden.
Martin Seeliger som låter sig fotograferas bredvid diplomet från Thomée menar att det gäller att se återförsäljarna som sina egna kunder trots att det sitter en grossist emellan.
– Grossisterna har inte specialistkunskaperna. Butikerna brukar tycka att färg, lim och andra kemikalier är svåra saker och därför krävs utbildning så vi vill utbilda alla säljare.
Samtidigt som vi talar om utmärkelsen på mässan i Göteborg vill Martin Seeliger visa upp vad han har i montern. Han visar Tremco-illbrucks fönsterkoncept med nya smidigare isoleringsmetoder. Det visas upp på prydliga och yteffektiva hyllor.