Jem & Fix öppnar i veckan nya anläggningar i Säffle och Ludvika. Därmed har konsumentkedjan tagit över tre anläggningar från Beijer det senaste året.
– Vi är intresserade av att fortsätta växa om bara villkoren är de rätta, säger Jem & Fix kedjeledare Fredrik Hennings till JBF. Jem & Fix börjar smyger fram som en uppstickare på Gör det själv-marknaden. När jag träffar kedjeledaren Fredrik Hennings på Thoméemässan i Göteborg den 17-18 november skiner han som en sol inför öppningarna av anläggningarna i Säffle och Ludvika veckan därpå.
– Vi expanderar. Sedan 2011/2012 har vi gått från 13 till 38 anläggningar.
I den expansionen ryms köpet av 18 Cheapy-anläggningar 2014. 16 av dem är fortfarande i drift. Beijer lade beslag på några av Cheapys anläggningar och nu har alltså Jem & Fix tagit över tre av dem det senaste året – Lidköping, Nybro och Ludvika. Dessa anläggningar kommer precis som den danska kedjans övriga att bli helt konsumentinriktade.
– Vi är ingen 70/30 butik (70 procent privatkunderoch 30 procent proffs, reds anm). Vi jobbar med låga priser, låga kostnader och ett smart men tilltalande sortiment.
Samma kvalitet
Att produkterna skulle hålla lägre kvalitet än hos proffskedjorna avfärdar Fredrik Henning som tidigare arbetat på bland annat Optimera.
– Vi har inget dåligt virke hos oss utan vi köper av samma leverantörer som de andra.
På Jem & Fix kan man hitta mycket annat än byggvaror inom exempelvis fritid. Men Fredrik Hennings menar att detta är en trend som pågått i hela byggmaterialhandeln länge.
– Det är mycket annat än spik, skruv och brädor idag. Vi har sett detta under många år och kunderna har lärt sig det.