Akzo Nobel kastade in handduken i budstriden om finska färgtillverkaren Tikkurila. När amerikanska PPG Industries höjde budet ännu en gång fick Akzo Nobel kalla fötter. Nu väntar en kamp om de svenska färgkunderna.
I slutet av januari lade Akzo Nobel ett bud som värderade Tikkurila till 1,4 miljarder euro eller 31,25 euro per aktie, vilket var cirka 13 procent högre än PPG:s första bud. I början av februari kom motdraget. Då lade PPG ett bud på 34 euro per aktie och det budet har accepterats av Tikkurilas stora aktieägare som representerar knappa 30 procent av aktierna.
Striden har medfört att Tikkurilas aktie sedan i november har stigit med drygt 126 procent, från drygt 15 till över 30 euro.
Aktien för dyr för Akzo Nobel
I ett pressmeddelande konstaterar Akzo Nobels vd Thierry Vanlacker att aktien blivit för dyr och att ett förvärv av Tikkurila inte skulle uppfylla Akzo Nobels kriterier för värdeökning
• Vi har tydliga prioriteringar och kriterier för kapitalallokering, inklusive investeringar för tillväxt, utdelning, genomförande av förvärv och genomförande av återköp av aktier. Det avsedda förvärvet av Tikkurila kan inte längre konkurrera med mer attraktiva möjligheter att skapa högsta värde för våra aktieägare och andra intressenter.
Mindre återverkningar i Sverige
Nu när PPG vann budgivningen blir förmodligen återverkningarna i Sverige minde än om Akzo Nobel hade tagit hem segern. I årtionden har Nordsjö, som ägs av Akzo Nobel, och Tikkurilaägda Alcro/Beckers slagits om dominansen på den svenska färgmarknaden. Det har tidvis varit hårda tag och båda parter har ibland under hand låtit förstå att motparten inte alltid spelat rent spel.
Vi skall inte dra hela historien. Vi nöjer oss med att återge vad som hände när dåvarande vdn för Färgtema, Ulf Hennings, sade upp avtalet med Nordsjö. Plötsligt var de låsta positionerna i färgbranschen inte så givna längre. Händelserna gick slag i slag. Färghandelns Inköps AB bildades och samarbetsavtal ingicks med danska Farveunionen och norska Farveriket. Pricken över i blev samgåendet mellan kedjorna Färgtema och Spektrum och bildandet av nya färgkedjan Colorama, vilket kungjordes i januari 2007.
PPG blir starkare i Norden och Europa
Amerikanska PPG verkar över hela världen och är en global leverantör av hus- och industrifärger, beläggningar och specialmaterial. Bolaget rankas 209 bland de 500 största amerikanska företagen. Det har totalt 47 000 anställda, varav 15 600 i Europa, och 2020 omsatte bolaget totalt 13,8 miljarder dollar.
PPG uppger att det finska bolaget verkar på intressanta marknader, bland annat Sverige, och framhåller att Tikkurila har en stor potential och räknar med att göra stora investeringar i bolaget framöver.
Idag är PPG verksamt i Sverige genom dotterbolaget PPG Industries Sweden AB som marknadsför billackerna PPG, Nexa Autocolor, Max Meyer och Industrilacken Selemix.
Konsekvenser för Sverige?
Det är svårt att sia, särskilt om framtiden sägs det. Men med tanke på PPG:s bestämda uppträdande i budstriden, snabba internationella expansion och finansiella styrka, skulle det förvåna om det inte finns långt gångna planer på att ytterligare intensifiera PPG:s – Tikkurilas – närvaro på i första hand de nordiska och baltiska marknaderna, med allt vad det innebär av ökad konkurrens på en redan tuff marknad.
Började som oljeslageri
Tikkurila har en lång och väldigt svensk historia. Det startade 1862 som Dickursby oljeslageri och blev i slutet av 1800-talet en del av handelshuset Schildt & Hallberg med både oljeslageri och tillverkning av fernissa. Finska statliga Kemira köpte 1972 Tikkurila Oyj som i sin tur 2001 köpte svenska Alcro-Beckers.
Företaget börsnoterades 2010 i samband med att Kemira knoppade av av färgverksamheten. Svenska var länge arbetsspråket vid fabriken i Dickursby, det var först när Kemira köpte fabriken 1972 som man småningom övergick till finska.
Lars Cyrus