Johan Wiklund slutar som vd för Kesko Sverige där K-rauta ingår efter 4,5 år i företaget. Han gör ett karriärbyte när målet som ägarna satte upp nu ser ut att infrias: Stoppa förlusterna.
– Det är jag stolt över plus den kulturresa som K-rauta gjort där personalen på servicekontoret och anläggningarna blivit ett och samma lag, säger han till JBF.
För många, även personalen på K-rauta, kommer Johan Wiklunds avhopp som en överraskning. Den 17 oktober tillträdde han, efter en omorganisation, som ansvarig både för K-rauta och Onninen i Sverige och några veckor senare hoppade han av. Men beslutet har mognat fram.
– Det beror absolut inte på någon schism. Jag känner att ägarna uppskattat vad vi lyckats med. Men jag har varit vd på K-rauta i 4,5 år och anställdes för att stoppa förlusterna och det ser vi nu ut att göra i år.
Ja, Det innebär i så fall att K-rauta gått från 266 miljoner i förlust 2012 till break-even, alltså nollresultat, i år.
Men han betonar att det inte gått av sig självt. I den kris som rådde när han tillträdde startades en kulturförändring som innebar att många anställda fick lämna företaget eller byta tjänster. 80 procent av personalen på servicekontoret har bytts ut liksom nästan alla varuhuschefer. Följden har, enligt Johan Wiklund, blivit att man skapat ett sammansvetsat lag med nöjda medarbetare vilket i sin tur lett till nöjda kunder.
– Vi har toppat kundnöjdhetsindexet i branschen vilket jag tror är en följd av kulturresan, säger Johan Wiklund.
Men varför lämna branschen när det går så bra?
– Jag är sugen på att göra något annat. Och K-rauta går nu in i en ny fas som innebär satsningar och investeringar stället för att som tidigare bara försöka minska förlusterna. Det är bättre då att någon annan tar vid. När man tar sig an ett nytt kapitel så måste man känna 100 procents motivering och det kände jag inte.
Läs hela intervjun med Johan Wiklund i pappersupplagan av JBF, nummer 12.