Från 3,4 miljoner till drygt 5,8 miljoner. Så mycket lyfte XL-Byggs bidrag till Cancerfonden vid årets Rosa Bandet-kampanj.
– Vi är fantastiskt nöjda. Och Cancerfonden är tacksamma över att ha nått ut till den manliga målgruppen tack vare oss, säger Erik Öhlin, marknadschef på XL-Bygg. XL-Bygg var huvudpartner i årets Rosa Bandet tillsammans med Ica, Apoteket och Lindex. En av förklaringarna till lyftet var att XL-Bygg i samarbete med leverantörerna låtit en andel av försäljningsintäkten för vissa produkter gå till Cancerfonden. Och genom att skapa särskilda rosa produkter tycks kunderna ha köpt på sig lite extra. Eller vad sägs om 12 000 rullar silvertejp och 15 000 tumstockar enbart i oktober?
– Många tycks ha stoppat på sig på grund av kampanjen, förklarar Erik Öhlin.
Och kunder, leverantörer och anställda kunde i den direktsända galan se XL-Byggs vd Bert Larsson avslöja insamlingsresultatet på 5,8 miljoner kronor.
Erik Öhlin kan inte dölja sin stolthet över XL-Byggs insats. Han uppger att Cancerfonden noterat en ökning av givarviljan hos män som en följd av att en byggkedja valt att bli huvudpartner.
– Det är verkligen kul att vi bidragit till att de har nått en ny målgrupp, säger marknadschefen.
Erik Öhlin utlovar fortsatt samarbete med Cancerfonden. Förra året var första gången som XL-Bygg medverkade.
– Det är en långsiktig satsning. Vi känner att vi vill bidra till att göra skillnad.