I januari lanserade XL-Bygg sin nya e-handelssajt som erbjuder ett större sortiment än tidigare med uppemot 25 000 artiklar. Den nya onlinehandeln ger också kunderna fler leveransmöjligheter.
– Våra handlare är bäst i branschen på att serva kunderna. Nu förenklar och berikar vi servicen ytterligare för kunderna, som får ett bredare sortiment att välja bland som de kan beställa via xlbygg.se eller genom en digital lösning som finns i butikerna, säger Mischa Moszkowicz, marknadschef på XL- Bygg.
Initialt kommer XL-Byggs e-handelslösning att rikta sig mot konsumentkunderna utifrån deras preferenser, och de kommer att kunna hämta varorna i butiken eller hos ett ombud. De kan också få varorna utkörda.
Ett gränssnitt för proffskunder håller på att tas fram, bland annat utvecklas digitala lösningar som kommer att förenkla kommunikationen mellan proffskunden och bygghandeln. Det nya gränssnittet kommer att lanseras senare i år. Framöver kommer också lagersaldo i butik att presenteras på kedjans e-handelssajt.
Ny digital miljö
I satsningen ingår en ny digital miljö i butikerna. Den fungerar som både en e-handelstjänst och en utställningsplattform som gör det möjligt för butikerna att digitalt ställa ut dörrar, fönster eller stugor och andra produkter som inte finns tillgängliga i den lokala butiken.
– Det digitala sortimentet kompletterar det fysiska sortimentet i butikerna. Det som säljer bäst ska finnas fysiskt i butiken. Om kunden efterfrågar något som inte finns i butiken kan vi med det digitala sortimentet se till att kunden stannar hos oss i stället för att åka till en annan kedja. Då blir det som en e-handelsförsäljning i butik i stället, förklarar Mischa Moszkowicz.
Större sortiment
Han betonar att XL-Byggs e-handelsbutik kommer att erbjuda drygt 25000 artiklar. Av dem utgörs 13 000 artiklar av Mestergruppens Logistiks järnvarusortiment som finns i centrallagret i Helsingborg.
Övriga artiklar har tillförts sortimentet genom dropshipmentavtal som XL-Bygg har slutit med flertalet leverantörer av dörrar, fönster och annat byggmaterial.
– Då går leveransen direkt från leverantören till butiken eller direkt till kunden. Men kunden har bara kontakt med XL-Bygg vid sin beställning. För kunden är det ett köp av XL-Bygg och inte av någon annan, säger Mischa Moszkowicz.
Han framhåller dock att tyngre byggmaterial inte kommer att säljas i e-handelsbutiken från början.
– Tyngre byggmaterial kommer att tillföras sortimentet om några veckor. Vi vill komma igång och se att det rullar innan vi kopplar på alla butiker, säger Mischa Moszkowicz som också berättar att det tyngre byggmaterialet inte skickas ut från något centrallager utan det levereras från XL-Byggs butiker som är kedjans lager för sådana varor.
Effektiv logistik
Enligt Mischa Moszkowicz vill XL-Bygg distribuera varor effektivt så att fraktkostnaderna blir så låga som möjligt. Kunden kommer att kunna välja mellan att beställa varorna hem till sig eller att hämta ut dem hos ett ombud. Vill man köpa varorna fraktfritt kan man hämta ut dem i butiken som en click and collect-lösning.
– XL-Bygg har 86 butiker och enligt våra undersökningar kommer 20-30 procent av volymen att hämtas ut i butik och det finns en stor efterfrågan på att kunna komma till butiken och hämta varor färdigpackat.
Han vill också framhålla att genom XL-Byggs butiksnät kommer kunderna att ha ett fysiskt ställe att komma till och ha en trygghet i att det finns någonstans att returnera eller reklamera varorna.
Mestergruppen kopplas ihop
Mestergruppen Sveriges två andra kedjor – Bolist och Järnia – är redan igång med näthandel. Under 2020 slog Bolists onlinehandel rekord med en omsättningsökning på nära 60 procent.
Efterfrågan på e-handeln inom bygg ökar och trycket från kunderna fick XL-Bygg att skynda på lanseringen av sin e-handel, vilket också ökar möjligheterna för Mestergruppen Sverige. Nu kan XL-Byggs, Bolists och Järnias totalt 270 butiker kopplas ihop.
– Det finns inga beslut om det. Men om vi tittar på kundresan, användarvänligheten, så är det ju bättre att kunden väljer att hämta varan i någon av Mestergruppens butiker. I stället för att hämta ut varan på en Ica-butik, om vi inte har en XL-butik på orten, så kan kunden kanske hämta ut varan på en Bolistbutik i stället. Det är så vi tänker. Då har vi bättre kontroll för att kunna hjälpa kunden, säger Mischa Moszkowicz.
Per Gidlund