Att prata om psykisk ohälsa är inte alltid enkelt. Men det är nödvändigt. Därför har XL-Bygg och Bolist, tillsammans med organisationen Mind, lanserat en gemensam kampanj för att bryta tystnaden och bidra till en mer medmänsklig bransch.
Bakgrunden är tydlig – statistik visar att män inom bygg- och anläggningsbranschen löper en förhöjd risk för självmord jämfört med genomsnittet. Samtidigt är det fortfarande svårt att prata öppet om hur man mår.
– Många i branschen har vuxit upp med idén att man ska bita ihop och inte visa svaghet. Vi vill vara med och ändra på det, säger Rickard Pettersson, delägare i XL-Bygg Sten & Son i Enköping, och John Davidsson, delägare i Bolistbutikerna Harås Byggvaror och Lysekils Trä.
Kampanjen, som startade i slutet av april, kommer att synas i över 225 butiker över hela landet. Ett centralt verktyg är Varmpratskort – samtalskort framtagna av Mind för att inspirera till öppnare och djupare samtal, både på jobbet och hemma.
– Genom att lyfta ämnet öppet i våra butiker och uppmuntra till samtal, vill vi bidra till en bransch där man stöttar varandra – inte bara professionellt, utan också som människor, säger Carl Littlewood, kedjechef för XL-Bygg, och som Magnus Hemmingberg, kedjechef för Bolist också instämmer med.
Mind är en ideell organisation som verkar för psykisk hälsa och självmordsprevention. Bland annat driver de Självmordslinjen, öppen dygnet runt via telefon, chatt och mejl. Organisationens stödlinjer tar årligen emot omkring 90 000 samtal.
– Att så många inom byggmaterialhandeln engagerar sig i de här frågorna betyder mycket. Män inom byggbranschen är en målgrupp vi traditionellt haft svårt att nå, men som vi vet är extra viktig, säger Rickard Bracken, generalsekreterare på Mind.
Samarbetet mellan Mind och Mestergruppen, som XL-Bygg och Bolist ingår i, inleddes redan 2021 och har vuxit sig starkare för varje år.
– För varje samtal som vågar tas – på arbetsplatsen, i butiken eller hemma – kan vi vara med och göra skillnad. Varje fråga som ställs och varje gång någon lyssnar, bidrar vi till att rädda liv, säger Henrik Abraham, kommunikationsansvarig på Mestergruppen.